نفتالی بنت به امارات متحده عربی سفر کرد

اتخاذ رویکردی مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران و ادای تسلیت به مناسبت درگذشت شیخ خلیفه دو هدف این سفرند

نفتالی بنت نیز تاکید کرد اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «کوتاه نخواهد آمد» -- 

KOBI GIDEON / GPO / AF

یک روز پس از تصویب قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در سفری غیرمنتظره و با هدف افزایش سطح روابط با امارات متحده عربی به ابوظبی سفر کرد.

نفتالی بنت در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌ دولت امارات متحده عربی ملاقات می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر نیز گفته بود رابطه اسرائیل و امارات برای منطقه رفاه می‌آفریند.

منابع خبری اسرائیلی به نقل از دفتر نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند هدف از این سفر افزایش سطح روابط دو کشور است که از دو سال پیش در پیمان موسوم به «ابراهیم» آغاز شده بود.

روزنامه اورشلیم‌پست نیز در مورد دیدار از پیش اعلام نشده نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جدید دولت امارات متحده عربی، ضمن اشاره به اینکه این دیدار تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، نوشت این اقدام را می‌توان نشانه‌ای گرفت دال بر هماهنگی میان بنت و شیخ زاید در مورد اتخاذ رویکردی راهبردی در ارتباط با موقعیت جدید حکومت ایران. 

به‌گزارش اورشلیم‌پست، نفتالی بنت هنگام ترک تل‌آویو به مقصد ابوظبی، از اقدام روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی کرد و در ارتباط با رویکرد جمهوری اسلامی گفت:«ایران به بازی و پنهان‌کاری‌های خود ادامه می‌دهد.» به گفته بنت حکومت ایران هم در ارتباط با موضوع برنامه اتمی‌اش «دروغ» می‌گوید و هم در ارتباط با دیگر مسائل موجود رویکردی «نفاق‌آمیز» دارد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد «کشورهای جهان» با تصویب قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، موضع قاطع‌شان در مورد تمایز گذاشتن میان «خیر و شر» را نشان دادند و «به‌صراحت می‌گویند ایران در حال کتمان امور است.» از این‌رو بنت نیز تاکید کرد اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «کوتاه نخواهد آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر ملاقات این دو چهره بلند پایه سیاسی پس از امضای توافق‌نامه تجاری‌ مهمی صورت گرفت که هفته گذشته میان اسرائیل و امارات امضا شد و، به باور ناظران سیاسی، روابط این دو کشور را، که پس از امضای «پیمان ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ مستحکم و گسترده شده بود، مستحکم‌تر و گسترده‌تر کرد.

پیمان ابراهیم، توافق مشترک کشورهای آمریکا، اسرائیل و چهار کشور عربی است که در ماه اوت سال ۲۰۲۰ میلادی منعقد شد و پس از آن عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل به‌تدریج آغاز شد.

این توافقنامه خشم رهبران جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و علی خامنه‌ای در سخنانی امارت متحده عربی را به خیانت علیه جهان اسلام متهم کرد اما رهبران کشورهای اسرائیل و امارت متحده عربی همچنان از پیمان صلح استقبال می‌کنند.

نفتالی بنت در ماه دسامبر ۲۰۲۱ میلادی در جریان سفری دیگر به ابوظبی گفت: «توافقنامه صلح ابراهیم ساختاری جدید، عمیق و محکم برای روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی در منطقه ایجاد کرده است که به رفاه جوامع منجر می‌شود.»

نخست‌وزیر اسرائیل این را هم گفت که پیمان ابراهیم به رشد و مشارکت اقتصادی کشورها منجر می‌شود. او در جریان سفر ماه دسامبر خود به ابوظبی، توافق‌نامه‌هایی را در زمینه‌های تجارت، توسعه و امنیت سایبری و بهداشت و آموزش با امارت متحده عربی امضا کرد اما سفر اخیر او به ابوظبی کمتر از یک روز پس از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام انجام شد.

بنت در مصاحبه اخیرش با اکونومیست، رویکرد جدید کشورش در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و گفت: «ما دیگر با شاخک‌ها و نیروهای نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما با زدن سر ایران یک معادله جدید ایجاد کرده‌ایم.» او همچنین تایید کرد اسرائیل و سرویس‌های اطلاعاتی کشورش در حال جنگ سرد با جمهوری اسلامی ایران است.

در سوی دیگر ماجرا رهبران جمهوری اسلامی ایران تهدیدهای خود علیه اسرائیل را پیوسته تکرار می‌کنند. علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۸ خرداد در یک سخنرانی مدعی شد «صهیونیست‌ها بلای دنیای اسلام‌اند.» 

او به رهبران کشورهای عربی به دلیل برقراری ارتباط با اسرائیل کنایه زد و افزود: «این دولت‌های عربی که با صهیونیست‌ها دست دادند و مصافحه کردند و روبوسی کردند و جلسه گذاشتند، هیچ سودی نخواهند برد از این کار. جز ضرر برایشان چیز دیگری ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران کشورهای عربی را به «ملتفت» نبودن و «نفهمیدن» متهم کرد و مدعی شد که اسرائیل آن‌ها را «استثمار» می‌کند. او در ادامه ادعاهای خود افزود کشورهای عربی به رغم مخالف ملت‌هایشان به خواست آمریکا با اسرائیل ارتباط برقرار می‌کنند.

به‌گزارش نیویورک تایمز، نفتالی بنت همچنین در توضیح دلیل سفر روز پنجشنبه‌اش به امارات متحده عربی گفت به‌منظور ادای تسلیت به مناسبت درگذشت شیخ خلیفه بن زاید، برادر ناتنی و بزرگ‌تر شیخ محمد بن‌ زاید، راهی ابوظبی شده است.

شیخ خلیفه بن‌ زاید، رئیس سابق دولت امارات متحده عربی، روز ۱۳ مه ۲۰۲۲ و در سن ۷۳ سالگی درگذشت و شیخ‌ محمد بن زاید جانشین او شد. امارات متحده عربی در دوران زمامداری شیخ خلیفه، شکوفایی اقتصادی چشمگیری را تجربه کرد و نقش این کشور در مناسبات جهانی و منطقه‌ای ارتقا یافت. به این ترتیب نخست‌وزیر اسرائیل نیز، شیخ خلیفه را «مردی شجاع و با بصیرت» توصیف کرد.