مسمومیت ده‌ها نفر از جمله ۵۰ کودک در اثر نشت مواد شیمیایی در «چرنوبیل شیلی»

افراد مسموم‌شده علائم مسمومیت با دی اکسید گوگرد از قبیل سردرد و حالت تهوع دارند

سازمان «صلح سبز شیلی» به‌علت سال‌ها آلودگی هوا و آب، ناحیه کینترو-پوچونکاوی را «چرنوبیل شیلی» می‌نامد‌ـ PABLO VERA / AFP

در هفته جاری، موردی مشکوک به مسمومیت با دی‌اکسید گوگرد، از جمله در ۵۰ دانش‌آموز، در دو شهر در مرکز شیلی گزارش شد.

بر اساس بیانیه دولت محلی، گزارش‌ شده است که ۱۲ کودک و چهار بزرگسال در شهر کینترو به بیمارستان منتقل شد‌ه‌اند. هیچ موردی از مرگ‌ومیر گزارش نشده است.

به گزارش رویترز، در شهر پوچونکاوی نیز این مسمومیت رخ داده است.

گویا منشا آلودگی یک تاسیسات ذوب و پالایش مس در همان نزدیکی است که شرکت دولتی مس کودلکو (Codelco) آن را اداره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه روز چهارشنبه این گروه [صنعتی] آمده که در پی ثبت سطح بیش از حد دی‌اکسید گوگرد، تولید در تاسیسات ونتاناس (Ventanas) آن‌ها از روز دوشنبه متوقف شده است.

بر اساس گزارش‌ها از شهر کینترو، کودکان یک مدرسه محلی در شهر کینترو روز دوشنبه با استشمام بویی عجیب که در هوا پخش شده بود، به علائمی مانند سردرد،‌ حالت تهوع و سرگیجه دچار شدند.

بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا، دی‌اکسید گوگرد گازی بی‌رنگ اما بدبو است که می‌تواند از فرایندهای صنعتی مثل فراوری فلزات و همچنین مواردی مانند آتش‌فشان و سوزاندن سوخت‌های فسیلی به محیط زیست وارد می‌شود.

به گزارش رویترز، این ناحیه ساحلی شمال سانتیاگو سال‌ها است که دستخوش آلودگی‌ قابل‌توجه است. سازمان «صلح سبز شیلی» به‌علت سال‌ها آلودگی هوا و آب، ناحیه کینترو-پوچونکاوی را «چرنوبیل شیلی» می‌نامد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روبن گوتیرس کابررا، شهردار کینترو، در بیانیه این شهر اعلام کرد که این جوامع دهه‌ها این وضعیت را تحمل کرده‌اند اما باید پایان یابد.

وزیر محیط زیست شیلی هم در جلسه بحث درباره این اتفاق گفت اخلاقی نیست که این جوامع همچنان در معرض این نوع مخاطرات سلامت قرار داشته باشند.

به گزارش رویترز، تولید نفت و مواد شیمیایی از دیگر صنایع این ناحیه‌اند.

در ادامه گزارش رویترز اشاره شده است که کودلکو بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است. همچنین شیلی بیشتر از هر کشوری در جهان مس تولید می‌کند و سنگ مس و مس پالایش‌شده دو صادرات بزرگ‌ این کشورند.

© The Independent

بیشتر از جهان