چمران: حمله سایبری به شهرداری کار موساد و سازمان مجاهدین خلق بود

اعضای شورای شهر تهران از «رها شدن شهرداری» انتقاد و بر لزوم «پاکسازی» این سازمان تاکید کردند

مهدی چمران وعده داد سیستم‌های شهرداری از سه‌شنبه فعال می‌شوند - باشگاه خبرنگاران جوان

پس از آنکه رسانه‌های ایران در روزهای گذشته، از «اختلال عمدی» در دوربین‌های نظارتی و کنترلی مناطق مختلف تهران و بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه متعلق به شهرداری تهران خبر دادند، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز در روز سه‌شنبه، «اسرائیل» و «منافقین» را عامل این اختلال‌ها معرفی کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی سازمان مجاهدین خلق را منافقین می‌نامند. 

به گزارش مهر، چمران در جلسه شورای شهر تهران درباره هک شدن سامانه شهرداری گفت: «موساد و منافقین با همکاری تمام ضدانقلاب‌ها برنامه‌ریزی مفصلی صورت دادند تا در سالروز ارتحال رهبر انقلاب، سیستم‌ها را هک کنند اما هدفشان محقق نشد و این اقدام در حد انتشار چند تصویر موهن بود.»

او ضمن اینکه وعده داد سیستم‌های شهرداری از سه‌شنبه فعال شوند، از «رها شدن شهرداری» و «اضافه نشدن نیروی متخصص در چند سال گذشته» انتقاد کرد و گفت که این نقص‌ها باید جبران شود.

در همین حال احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، نیز در جلسه شورای شهر، از لزوم «پاکسازی» در شهرداری خبر داد. او بدون توضیح بیشتری در زمینه منظورش درباره نفوذ در این سازمان، افزود: «حمله سایبری از روی دشمنی بود و می‌خواستند مردم را ناراضی کنند؛ در حالی که تیم شهرداری خود را نوکر مردم می‌داند.»

علی‌اصغر قائمی، یک عضو دیگر شورای شهر تهران، نیز با اشاره به حملات سایبری به تجهیزات شهرداری، از مسئولان این سازمان خواست که به ابزار و نیروی انسانی متخصص مجهز شوند تا در مقابل حوادث مشابه احتمالی و حملات سایبری آماده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا، او با یادآوری تذکر خود در آبان‌ ۱۴۰۰، افزود: «لازم است شهرداری ابزارهای لازم، نیروی موردنیاز و تجهیزات لازم را تامین کند تا بتواند خود را در مقابل حوادث مشابه تقویت کند.» اشاره این عضو شورای شهر به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان ۱۴۰۰ است که در پی آن، سیستم کارت بنزین در ایران تا چند روز دچار مشکل شد.

در تازه‌ترین جلسه شورای شهر، سایر اعضا نیز با اشاره به هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران، بر لزوم جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه سایبری این سازمان تاکید کردند.

گفته‌های این مسئولان شهری در شرایطی است که وقتی روز ۱۲ خرداد در سامانه‌های شهرداری تهران اختلال پیش آمد و خبرهایی درباره حمله سایبری به هزاران دوربین شهری پایتخت ایران منتشر شد، آن‌ها در ابتدا تلاش کردند هک شدن این سیستم‌ها را تکذیب کنند؛ اما با ادامه یافتن مشکل، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که درباره «ماهیت اخلالگران و شیوه‌ فعالیت آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد».

هم‌زمان با تلاش‌های اولیه مسئولان ایرانی برای سرپوش گذاشتن بر ابعاد این حمله سایبری، گروه هکری «قیام تا سرنگونی» نزدیک به سازمان مجاهدین خلق با پذیرفتن مسئولیت عملیات هک اعلام کرد که در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، طی یک عملیات، بیش از پنج هزار دوربین کنترلی مراکز حکومتی و مناطق مختلف تهران و همچنین بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران را از دسترس خارج کرده است.

این در حالی است که پیش از این نیز گروه‌های هوادار سازمان مجاهدین خلق، موفق شده بودند سایت‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی را هک و عکس رهبران این سازمان را از تلویزیون دولتی ایران پخش کنند.

در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌ها و دوربین‌‌های بسیاری از مراکز امنیتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران هک شدند؛ از جمله گروه هکری «عدالت علی» که با هک کردن سیستم دوربین‌های داخلی زندان اوین، تصاویری منحصربه‌فرد از داخل این زندان را منتشر کرد.