وال استریت ژورنال: اسراییل و عربستان در جهت برقراری روابط گام برمی‌دارند

«از نگاه اسراییل و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران یک تهدید مشترک است»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی-SPA / AFP

عربستان سعودی، اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد و با این کشور رابطه دیپلماتیک ندارد؛ اما وال استریت ژورنال از رایزنی‌هایی «جدی» خبر داده است که به نوشته این روزنامه آمریکایی «می‌تواند چشم‌انداز این روابط را متحول کند.»

یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه مقابله با نفوذ و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه عنوان شده است. عاملی مشابه آنچه که به شکل‌گیری پیمان ابراهیم برای عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی و اسراییل در سال ۲۰۲۰ کمک کرد.

وال استریت ژورنال می‌گوید، شاید هنوز تا اعلام رابطه دیپلماتیک زمان زیادی باقی مانده باشد، اما مذکرات جاری روند برقراری روابط را تسهیل می‌کند و شتاب می‌بخشد چرا که هر دو کشور ایران را یک تهدید مشترک می‌بینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس پیش‌تر برای نخستین بار از مذاکره بین آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی برای دستیابی به چارچوبی برای برقراری روابط خبر داده بود. اما اکنون وال استریت ژورنال می‌گوید، «گفت‌و‌گوهایی در جریان است که می‌تواند به برقراری روابط تجاری و ایجاد ساختار امنیتی جدید بین اسراییل و عربستان سعودی منجر شود.» روندی که به تعبیر این روزنامه آمریکایی می‌تواند سیاست‌های خاورمیانه را تغییر شکل دهد و نقطه پایانی برای خصومت بین دو کشور بانفوذ منطقه باشد. براساس این گزارش مذاکره‌هایی هم با پادرمیانی آمریکا در جریان است که می‌تواند به برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور منتهی شود.

در بخش دیگری از این گزارش به تلاش دولت بایدن در بحبوحه افزایش شدید بهای سوخت برای بهبود روابط با عربستان سعودی اشاره شده است. این گزارش می‌گوید که تل‌آویو از این روند نفع می‌برد و این درحالی است که «نسل جوان به عادی‌سازی روابط اسراییل و عربستان سعودی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.»

البته ریاض بارها اعلام کرده است که موضع رسمی عربستان سعودی این است که تنها پس از حل مساله فلسطین رابطه با اسراییل را عادی‌سازی می‌کند.

روند عادی‌سازی روابط اسراییل با کشورهای عربی (پس از مصر و اردن) در ماه‌های پایانی دولت دونالد ترامپ آغاز شد. زمانی که پیمان ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسراییل امضا شد و کشورهای دیگری مانند بحرین و سودان و مراکش هم در این مسیر گام برداشتند. در حال حاضر امارات متحده عربی و اسراییل روابط کامل دیپلماتیک و تجاری برقرار کرده‌اند و دامنه همکاری‌ها به حوزه‌های مختلفی از جمله علم و فن‌آوری، توریسم و بهداشت و درمان نیز توسعه یافته است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع نزدیک به روند رایزنی‌ها می‌نویسید، دولت بایدن می‌کوشد به توافقی برای عبور هواپیماهای مسافربری اسراییل از آسمان عربستان سعودی و کنترل عربستان بر دو جزیره استراتژیک دریای سرخ دست‌یابد.

در حال حاضر تنها پروازهای بین تل‌آویو و امارات متحده عربی از آسمان عربستان عبور می‌کنند. اما اسراییل برای مثال نمی‌تواند برای پروازها به مقصد هند،‌ تایلند و چین از آسمان عربستان استفاد کند و در نتیجه مدت پروز طولانی‌تر از آن چیزی است که می‌تواند باشد.

وال استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود به سفر تجار اسراییلی به عربستان سعودی برای توسعه روابط اقتصادی اشاره کرده است.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: آمریکا امیدوار است، جو بایدن در سفر آتی به خاورمیانه با مقامات ارشد عربستان سعودی و اسراییل ملاقات کند و از این سفر به نفع سه کشور بهره‌برداری شود.