بریتانیا به اوکراین موشک‌اندازهای دوربرد می‌دهد

این سامانه چندپرتابی به اوکراین کمک می‌کند به حملات توپخانه‌ای روسیه در منطقه شرقی دونباس پاسخ دهد

نیروهای اوکراین برای آموزش طرز کار این موشک‌انداز که گویا چند هفته طول می‌کشد، به بریتانیا خواهند آمد - ANDREY BORODULIN / AFP

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرد که این کشور برای تقویت دفاع اوکراین علیه اشغالگران روس در منطقه شرقی دونباس، موشک‌اندازهای دوربرد بسیار دقیق در اختیار این کشور می‌گذارد.

تصمیم والاس در تحویل سامانه موشکی چندپرتابی (ام‌ال‌آر‌اس) ام۲۷۰ پیشرفته به اوکراین در هماهنگی با کمک جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، است که هفته پیش، سامانه‌ موشکی توپخانه‌ای مشابه با تحرک بالا (هایمارس) را در اختیار این کشور گذاشت.

بنا بر اعلام وزارت دفاع [بریتانیا]، سامانه ام۲۷۰ قادر است اهداف تا فاصله ۸۰ کیلومتری را با دقت در حد نقطه‌زنی هدف قرار دهد.

اعلامیه امروز در پی درخواست کی‌یف برای جنگ‌افزارهای دقیق دوربردتر به منظور دفاع از نیروهای اوکراین در برابر حملات توپخانه‌ای سنگین و ویرانگر روسیه در دونباس انتشار یافت.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ماه پیش گفت که جنگ‌افزارهای ام‌ال‌آراس در کمک به اوکراین برای مقابله با حملات توپخانه‌ای «بسیار بی‌رحمانه‌ای» که به روسیه امکان داد در هفته‌های اخیر در شرق این کشور دست بالا را داشته باشد، نقشی کلیدی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع تعداد سامانه‌های ام۲۷۰ ارسالی به اوکراین را برملا نکرد و گفت که نمی‌خواهد اطلاعاتی در اختیار مسکو قرار گیرد که شاید برای نیروهای رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین مفید باشد.

به گفته یک سخنگو [بریتانیا]، این کشور راکت‌های ام۳۱ای۱ را هم در «مقیاس وسیع» در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

نیروهای اوکراین برای آموزش طرز کار این موشک‌انداز که گویا چند هفته طول می‌کشد، به بریتانیا خواهند آمد.

والاس گفت: «بریتانیا در این جنگ کنار اوکراین است و رهبری تامین تسلیحات حیاتی موردنیاز سربازان قهرمان این کشور برای دفاع از خاکشان در برابر این حمله‌ بی‌دلیل را بر عهده دارد. اگر جامعه بین‌المللی به حمایت خود ادامه دهد، من معتقدم که اوکراین می‌تواند پیروز شود.»

«همان‌طور که تاکتیک روسیه عوض می‌شود، چگونگی حمایت ما از اوکراین هم باید تغییر کند. دوستان اوکراینی ما با این سامانه‌های موشکی بسیار توانمند چندپرتابی قادر خواهند بود در برابر استفاده بی‌رحمانه نیروهای پوتین از توپخانه دوربرد که برای با خاک یکسان کردن شهرها کورکورانه به کار می‌روند، بهتر از خود حفاظت کنند.»

بریتانیا نخستین کشور اروپایی بود که برای کمک به اوکراین سلاح‌های مرگبار به این کشور ارسال کرد و هزاران موشک ضدتانک، سامانه‌های ضدهوایی و خودروهای زره‌پوش در اختیار نیروهای اوکراین گذاشت.

پوتین تاکید کرد که عرضه جنگ‌افزارهای ام‌ال‌آراس به اوکراین در روند جنگ تغییری نخواهد داد؛ اما ممکن است روسیه را تحریک کند تا به اهداف‌ جدیدی حمله کند.

او به شبکه تلویزیون دولتی روسیه-۱ گفت: «می‌دانیم که ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر می‌خواهند با این کار تجهیزات ازدست‌رفته این ارتش را جبران کنند.»

«این کار به‌هیچ‌وجه تازگی ندارد و اساسا چیزی را عوض نمی‌کند.»

او گفت در صورت استقرار سامانه‌های تسلیحاتی، «به اهدافی حمله خواهیم کرد که تاکنون نکرده بودیم».

سخنان او در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر وقوع چندین انفجار در اهداف «زیرساختی» کی‌یف در اوایل روز یکشنبه بود که نخستین حمله پس از چندین هفته در پایتخت اوکراین به شمار می‌رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان