صدمین روز جنگ اوکراین؛ روسیه ۲۰ درصد اوکراین را اشغال کرده است

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید خطوط مقدم بیش از هزار کیلومتر گسترش یافته است

نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومترمربع از خاک اوکراین انباشته از مین و مهمات منفجر‌نشده است و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند‌ـ REUTERS/Pavlo Palamarchuk

درحالی که تهاجم [روسیه] به یکصدمین روز رسیده است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت: «روسیه ۲۰ درصد از اوکراین را اشغال کرده است.»

زلنسکی روز پنجشنبه در یک نشست ویدیویی به قانون‌گذاران پارلمان لوکزامبورگ گفت: «باید از خود در برابر تقریبا کل ارتش روسیه دفاع کنیم. تمامی نهادهای نظامی آماده رزم روسیه در این تجاوز مشارکت دارند.»

او به قانون‌گذاران گفت که خط مقدم درگیری اکنون به بیش از هزار کیلومتر رسیده است و از آن‌ها خواست مجسم کنند چه اتفاقی آن‌جا در حال وقوع است.

او گفت نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومترمربع از [خاک] اوکراین انباشته از مین و مهمات منفجر‌نشده است و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند.

زلنسکی در سخنرانی‌اش گفت که نیروهای اوکراینی به «موفقیت‌هایی در نبردهای سیویرودونتسک» در شرق منطقه دونباس دست یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت با این حال، وضعیت کلی نظامی در منطقه‌ای که نیروهای روسی حملات را تشدید کرده‌اند، تغییری نکرده است.

این گفته‌ها پس از آن بیان شد که مقام‌های دفاعی بریتانیا تایید کردند که روسیه بیشتر سیویر‌و‌دونتسک را تصرف کرده‌ و «با تمرکز سنگین توپخانه به پیروزی‌های محلی ثابتی دست یافته‌ است».

وزارت دفاع بریتانیا همچنین گفت که اوکراین در میانه گزارش‌ درگیری‌های خیابانی بین سربازان در سیویرودونتسک، در بخش‌هایی از شرق به‌شدت شکست‌ خورده است.

زلنسکی با به‌روزرسانی اطلاعات در مورد وضعیت کارخانه عظیم مواد شیمیایی آزوف، گفت که حدود ۱۵ هزار غیرنظامی در این شهر گیر افتاده‌اند و بسیاری از آنان در این کارخانه پناه گرفته‌اند، محلی که مقام‌های رسمی ابراز نگرانی کرده‌اند مواد شیمیایی خطرناک از آن نشت کند.

زلنسکی در پیام ویدیویی قبلی گفته بود: «با توجه به مقیاس بالای محصولات شیمیایی موجود در سیویرودونتسک، حملات ارتش روسیه در آن‌جا، از جمله بمب‌باران‌های کور، دیوانگی محض است.»  

ایالات متحده آمریکا پس از مخالفت اولیه با ارسال سامانه موشکی پیشرفته میان‌برد، در بحبوحه هشدارهای روسیه مبنی بر خشم این کشور از تحویل چنین محموله‌هایی، [اکنون] با ارسال سامانه‌های پرتاب موشک پیشرفته به اوکراین موافقت کرده است.     

این موشک‌ها که به سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا (Himars) معروف‌اند، قادرند به اهدافی تا فاصله ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) اصابت کنند.

زلنسکی از موافقت ایالات متحده آمریکا با ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته به اوکراین تشکر کرد و گفت که انتظار دارد در آینده، جنگ‌افزارهای بیشتری از این کشور و متحدانش دریافت کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «این سلاح‌ها واقعا جان مردم ما را نجات می‌دهند و از سرزمین ما دفاع می‌کنند‌‎.»   

با این حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، آمریکا و متحدانش را متهم کرد که به‌عمد جنگ را طولانی می‌کنند. او گفت کشورهایی که به اوکراین کمک می‌کنند با تحویل چنین محموله‌هایی «آتش را شعله‌ورتر می‌کنند».

در همین حال، مقام‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه از تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر دادند.

این تحریم‌ها، مقام‌ها و رهبران تجاری و دارایی‌های لوکس شخصیت‌های تراز اول [روسیه] از جمله برخی نزدیکان ولادیمیر پوتین و مدیر مالی ثروت او در خارج از کشور را هدف می‌گیرد.  

دارایی دست‌کم پنج تاجر روسی که با پوتین و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه ارتباط دارند، در آمریکا بلوکه می‌شود و از معامله با شرکت‌های آمریکایی محروم می‌شوند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت که این کشور سامانه‌های موشکی میان‌برد پیچیده به اوکراین خواهد فرستاد، تصمیمی که با تصمیم ایالات متحده آمریکا برای ارسال هایمارس به اوکراین کاملا هماهنگ است.

او افزود که این کشور تعداد نامشخصی پرتابگر ام‌۲۷۰ (M270) ارسال می‌کند که راکت‌های هدایت‌شونده دقیق را تا فاصله ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) پرتاب می‌کند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش می‌خواهند روسیه پاسخگوی جنایت‌های جنگی باشد که نیروهایش متهم‌اند در اوکراین مرتکب شده‌اند.  

 

© The Independent

بیشتر از جهان