قانونگذاران آلمانی در مورد «خروج عجولانه» این کشور از افغانستان، تحقیق می‌کنند

قانونگذاران آلمانی معتقدند که این کشور در ماموریت افغانستان، شکست‌ خورده است

در حالی که آلمان هزاران نفر را در جریان عملیات تخلیه در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون کرد، اما هنوز شمار زیادی از کارکنان محلی نهادهای آلمانی در افغانستان باقی مانده اند - MARC TESSENSOHN / BUNDESWEHR / AFP

 

 

قانونگذاران آلمانی، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد، (۳ ژوئن)، با ایجاد کمیته تحقیق در مورد چگونگی خروج نیروهای این کشور از افغانستان، موافقت کردند. احزاب سیاسی آلمان، خروج این کشور از افغانستان را عجولانه و مدیریت‌ نشده می‌دانند و مدعی‌اند که آلمان با بی‌برنامگی افغانستان را ترک کرد و صدها نفر از همکاران افغانش را بلاتکلیف و در معرض خطر، رها کرد.

احزاب قدرتمند آلمان که بیشترین کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار دارند، ازجمله حزب سوسیال دموکرات (SPD)، حزب سبزها، حزب لیبرال (FDP) و نیز بزرگترین حزب اپوزیسیون محافظه‌کار آلمان (CDU/CSU)، با این طرح موافقت کردند. این قانونگذاران، روند تخلیه از افغانستان را «ناموفق» توصیف کردند و تصمیم گرفتند تا تحقیقات در این زمینه را به‌ زودی آغاز کنند.

قانونگذاران آلمانی معتقدند که این کشور در ماموریت افغانستان، شکست ‌خورده است. احزاب سیاسی آلمان، خروج این کشور از افغانستان را عجولانه می‌دانند و مدعی‌اند که آلمان صدها همکار افغانش را در معرض خطر شدید انتقام‌جویی طالبان، رها کرده است. رالف استگنر، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، به روزنامه اشپیگل آلمان گفت: «کمیته تحقیق به این سوال که چه کسی در شکست کامل این ماموریت مشارکت داشته است، پاسخ خواهد داد.»

در جریان خروج نیروهای آلمانی از افغانستان که از ماه ژوئن ۲۰۲۱ آغاز و در پایان ماه اوت همزمان با عملیات تخلیه تمام نیروهای غربی از افغانستان خاتمه یافت، بسیاری از عوامل و کارکنان محلی نهادهای نظامی و غیرنظامی آلمانی، در افغانستان باقی ماندند و در نتیجه، هدف انتقام‌گیری طالبان قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه‌ای که قانونگذاران آلمانی با ‌عنوان پیشنهاد ایجاد کمیته تحقیق نوشته‌اند آمده است: «بسیاری از عوامل محلی افغان در نهادهای آلمانی که بدون آن‌ها تعامل در افغانستان ممکن نبود، به‌موقع از افغانستان خارج نشدند».

رهبران احزاب سیاسی دخیل در این تحقیق، به اشپیگل گفتند قرار است این کمیته در اواخر ماه ژوئن، تشکیل شود. تحقیقات این کمیته روشن خواهد کرد که کدام یک از وزارتخانه‌ها و ادارات مربوط، از کاستی‌ها و نبود برنامه‌های اضطراری برای خروج افراد دخیل در ماموریت افغانستان، آگاه بوده‌اند و چه کاری کرده‌اند.

با شدت گرفتن جنگ میان طالبان و نیروهای دولت پیشین افغانستان، از آوریل تا اوت ۲۰۲۱، شمار زیادی از کشورهای اروپایی که در افغانستان ماموریت داشتند، سفارت‌هایشان را در این کشور تعطیل و کارمندانشان را از افغانستان خارج کردند. آلمان که در میان کشورهای اروپایی، بیشترین نیرو را در افغانستان داشت و بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش‌های غیرنظامی نیز انجام داده بود، در اقدام نخست، کارمندان آلمانی‌اش را از افغانستان خارج کرد، اما شمار انبوهی از کارکنان افغان را پشت سر گذاشت.

هرچند در روند تخلیه نظامی از ۱۶ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱، شمار زیادی از شهروندان افغان با پروازهای نظامی، به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی منتقل شدند، اما هنوز صدها نفر درحالی‌ که اسناد و مدارک کار با آلمان‌ها را در دست دارند و در معرض تهدید طالبان‌‌اند، در افغانستان باقی مانده‌اند.

قانونگذاران آلمانی، دولت این کشور را به ضعف مدیریت و بی‌برنامگی در کنترل وضعیت و انتقال همکاران افغان به‌جای امن، متهم می‌کنند و در نظر دارند تا در یک تحقیق همه‌جانبه، افراد و نهادهای دخیل در این روند را به پاسخگویی وادار کنند.