تغییر رویه بایدن؛ آمریکا به اوکراین سامانه‌های موشکی ارسال می‌کند

«تهاجمی که ولادیمیر پوتین خیال می‌کرد چند روز بیشتر طول نمی‌کشد، حالا به چهار ماه رسیده است»

جو بایدن: مردم اوکراین روسیه را غافلگیر کردند و با فداکاری و ایستادگی در میدان جنگ الهام‌بخش جهان شدند - Stefani Reynolds / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه تصمیم پیشین خود را تغییر داد و گفت که ایالات متحده سیستم‌های موشکی دوربردتر را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

بایدن در مطلبی در نیویورک تایمز، نوشت: «تهاجمی که ولادیمیر پوتین خیال می‌کرد چند روز بیشتر طول نمی‌کشد، حالا به چهار ماه رسیده است.»

«مردم اوکراین روسیه را غافلگیر کردند و با فداکاری، ایستادگی و پیروزی خود در میدان جنگ الهام‌بخش جهان شدند. جهان آزاد و بسیاری دیگر از کشورها به سردمداری ایالات متحده با حمایت‌های بی‌سابقه نظامی، مالی و بشردوستانه خود کنار اوکراین ایستادند.»

در بخشی از این مطلب، اهداف دولت بایدن در اوکراین تشریح می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «همان‌طور که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت در نهایت این جنگ «قطعا فقط از طریق دیپلماسی پایان خواهد یافت». تک‌تک مذاکرات بازتاب‌دهنده واقعیت‌های موجودند. ما برای ارسال مقدار قابل‌توجهی تسلیحات و مهمات به اوکراین فورا اقدام کردیم تا این کشور بتواند در میدان نبرد مبارزه کند و سر میز مذاکره، در قدرتمندترین موقعیت ممکن باشد.»

«به همین دلیل است که من تصمیم گرفته‌ام که ما مهمات و سیستم‌های موشکی پیشرفته‌تری در اختیار اوکراینی‌ها بگذاریم تا در کارزار اوکراین بتوانند دقیق‌تر به اهداف کلیدی حمله کنند.»

این اظهارات رئیس‌جمهوری ایالات متحده یک روز پس از آن است که گفته بود که ایالات متحده در برابر فشار اوکراین برای سیستم‌های موشکی دارای برد بیشتر تسلیم نمی‌شود.

بایدن روز دوشنبه، پس از بازگشت به کاخ سفید بعد از تعطیلات آخر هفته در دلاور، به خبرنگاران گفت: «ما به اوکراین سیستم‌های موشکی‌ نمی‌دهیم که بتواند به روسیه حمله کند.»

به گزارش ان‌بی‌سی، شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که «این سیستم‌های موشکی پیشرفته‌تر» سامانه‌های موشکی چندپرتابی (ام‌ال‌آر‌اس)‌اند که برد بیشتری دارد و می‌توانند به روسیه برسند؛ اما قرار نیست به سوی روسیه شلیک شوند یا در خارج از اوکراین به کار روند.»

© The Independent

بیشتر از جهان