اوکراین در حال تجزیه شدن است؟

خرسون مهم‌ترین منطقه راهبردی در جنوب اوکراین است که پس از آغاز عملیات نظامی مسکو به دست ارتش روسیه افتاد

معاون اداره مدنی نظامی استان خرسون گفت مرزهای این منطقه با مناطق دیگر اوکراین به دلایل امنیتی بسته خواهد ماند - Olga MALTSEVA / AFP

از هنگامی که روسیه شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کرد، تلاش‌ها و اقدام‌های متعدد برای الحاق منطقه خرسون به قلمرو روسیه ادامه دارد. تنها چند روز پس از جایگزینی روبل روسیه با واحد پولی اوکراین (گریونا) و اعلام زبان روسی به‌عنوان زبان رسمی در خرسون، کریل استریموسوف، معاون اداره مدنی نظامی طرفدار مسکو، روز شنبه اعلام کرد که از این پس در خرسون، ساعت رسمی مسکو معتبر خواهد بود، نه ساعت کی‌یف. علاوه بر آن، پیش‌شماره تلفن روسیه (۷+) نیز جایگزین کد قبلی اوکراین (۳۸۰+) می‌شود.

در چارچوب اقدام‌ها و گام‌های پی‌درپی مسکو برای الحاق خرسون به خاک روسیه، معاون اداره مدنی نظامی استان خرسون اعلام کرد که در حال حاضر، مرزهای این منطقه با مناطق دیگر اوکراین که تحت کنترل کی‌یف‌اند، به دلایل امنیتی بسته خواهد ماند. او افزود که در شرایط فعلی، می‌توان از خرسون به شبه‌جزیره کریمه و از آنجا به جمهوری‌های دونباس، لوگانسک و دونتسک سفر کرد. با توجه به این اقدام، ناظران معتقدند که روند الحاق مناطق تحت تصرف مسکو در شرق و جنوب اوکراین به خاک روسیه عملا آغاز شده و مسکو با برداشتن این گام، به یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات نظامی خود در اوکراین دست یافته است.

ناظران بر این باورند که اتخاذ اقدام‌های مسئولان روسی به‌منظور برقراری ارتباط استان خرسون و روسیه نشان می‌دهد ‌که ممکن است خرسون نخستین منطقه باشد که به خاک روسیه ضمیمه می‌شود و مناطق دیگری مانند دونباس شرقی که به تصرف نیروی‌های روسی درآمده‌اند نیز به‌زودی به این سرنوشت دچار خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته تصمیم‌های مقام‌های روسی در خرسون بر روش زندگی ساکنان این منطقه تاثیر می‌گذارد و به تحولاتی منجر می‌شود که زمینه را برای تجزیه اوکراین به دو بخش شرقی و غربی فراهم می‌کند.

در پیوند با این موضوع، مسلم شعیتو، کارشناس امور روسیه و مدیر مرکز گفت‌وگوی روسی و عربی در سن‌پترزبورگ، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی گفت: «به نظر می‌رسد الحاق خرسون به قلمرو روسیه با اهمیت راهبردی که این منطقه دارد، به یک واقعیت جدید و قطعی تبدیل شده است؛ به‌ویژه اینکه بخش اعظم ساکنان خرسون از پیوستن این شهر به روسیه حمایت می‌کنند».

او افزود: «ممکن است در چارچوب اقدام‌های کنونی با هدف قانونی‌سازی الحاق استان خرسون به خاک روسیه، گام بعدی زمینه‌سازی برای اجرای همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت نهایی این منطقه باشد و در نهایت، مسکو همین راهبرد را در دونباس، اودسا و مناطقی دیگری در اوکراین که به تصرف نیروهای روسیه درآمده‌اند، اجرا کند.»

خرسون مهم‌ترین منطقه راهبردی در جنوب اوکراین است که پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، به دست ارتش روسیه افتاد. این شهر در جنوب اوکراین واقع است و بندری مهم و بزرگ در کنار دریای سیاه و رودخانه دﻧﻴﭙﺮ به شمار می‌رود. جمعیت این شهر حدود ۳۰۰ هزار نفر است و با کریمه که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد، همسایه است.

منطقه خرسون به دلیل موقعیت آن در مصب رودخانه دنیپر که از جنوب شرقی به دریای آزوف و از جنوب غربی به دریای سیاه مشرف است و مناطق مهم دیگری مانند کریمه و دونباس در شرق اوکراین را به هم وصل می‌کند، اهمیت راهبردی بالایی دارد.

خرسون بزرگ‌ترین بندر دارای تجهیزات کشتی‌سازی و عمده‌ترین مرکز کشتیرانی اوکراین در دریای سیاه است. این شهر در قرن نوزدهم به دلیل گسترش صنعت کشتی‌سازی و کشتیرانی پیوسته در حال رشد بود و در قرن بیستم، به بزرگ‌ترین مرکز کشتی‌سازی منطقه تبدیل شد.

بیشتر از جهان