نیروهای روسیه با هدف تصرف دونباس به شرق اوکراین هجوم بردند

درگیری‌ها باعث قطع برق و خدمات تلفن همراه و وحشت غیرنظامیانی شده است که فرار نکرده‌اند

نیروهای روسیه و اوکراین درگیر نبرد شدیدی در شرق اوکراین شده‌اند. طی این درگیری، سربازان مسکو با استفاده از گلوله‌باران شدید تلاش کردند مقاومت نیروهای اوکراین را شکسته و پایگاه‌های استراتژیک منطقه را به دست آورند.

به گزارش اسوشیتدپرس، مقامات محلی اوکراین گزارش دادند که نیروهای روسی  به شهر شرقی سیویرو دونتسک هجوم برده‌اند، جایی که درگیری‌ها باعث قطع برق و خدمات تلفن همراه و همچنین وحشت غیرنظامیانی شده است که فرار نکرده‌اند.

تسخیر شهر سیویرو دونتسک به عنوان یکی از تلاش‌های روسیه برای تصرف کامل منطقه صنعتی دونباس اوکراین است. روسیه همچنین تلاش‌های خود را برای تصرف لیسیچانسک در نزدیکی همان منطقه افزایش داده است.

این دو شهر با مجموع جمعیت قبل از جنگ حدود ۲۰۰ هزار نفر، آخرین مناطق عمده تحت کنترل اوکراین در استان لوهانسک در نزدیکی دونتسک محسوب می‌شوند که منطقه دونباس را تشکیل می‌دهد. روسیه بر تصرف بخش‌هایی از هر دوی این مناطق متمرکز است که قبلا از سوی جدایی‌طلبان طرفدار مسکو به دست نیامده بودند.

نیروهای روسی در روزهای اخیر به پیشروی‌های کوچکی دست یافتند و در این میان، حملات برای انهدام اهداف نظامی باعث تلفات در مناطق غیرنظامی نیز شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی شنبه‌شب خود، وضعیت در شرق این کشور را بسیار پیچیده و غیرقابل توصیف دانست. او تاکید کرد: «ارتش روسیه با متمرکز کردن حملات خود در آنجا تلاش می‌کند پیروز شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولکساندر استریوک، شهردار سیویرو دونتسک، نیز گفت که روز شنبه درگیری در ایستگاه اتوبوس شهر رخ داده است. به گفته او خدمات تلفن همراه و برق قطع شده است و نیروهای بشردوستانه به دلیل وضعیت خطرناک قادر به فعالیت نیستند. او گفت که شهروندان این منطقه در معرض گلوله‌باران شدید قرار گرفتند.

استریوک تخمین زد که ۱۵۰۰ غیرنظامی در این شهر که جمعیت آن پیش از تهاجم روسیه حدود ۱۰۰ هزار نفر بود، بر اثر جنگ و همچنین کمبود دارو جان باختند.

ارتش اوکراین صبح امروز یکشنبه نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه برای تقویت مواضع خود در اطراف لیمان در تلاشند. لیمان شهر کوچکی است که به عنوان یک مرکز راه‌آهن کلیدی در منطقه دونتسک عمل می‌کند.

این در حالی است که مسکو روز شنبه ادعا کرده بود که لیمان را تصرف کرده است، اما مقامات کی‌یف این موضوع را تایید نکردند.

همچنین گفته شده است که روسیه شنبه شب حمله‌ای را به اطراف شهر باخموت در منطقه همسایه لوهانسک آغاز کرد اما به عقب رانده شد. ارتش اوکراین به میزان بالایی از تلفات وارد شده به نیروهای مسکو اشاره کرد.

در همین حال مقام‌های دولتی اوکراین می‌گویند که روسیه حملات هوایی جدیدی را در شبانه‌روز گذشته به مناطق شمالی خارکف انجام داده است. به گفته آنها گلوله‌باران روسیه باعث آتش‌سوزی در اطراف خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین شده است.

بیشتر از جهان