معاون رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار ممنوعیت سلاح نیمه‌خودکار شد

دونالد ترامپ و بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌گویند حوادث تیراندازی مرگبار ارتباطی با کنترل اسلحه ندارد وچنین اقدامی از این‌گونه جنایت‌ها جلوگیری نمی‌کند

به گفته کامالا هریس، سلاح نیمه‌خودکار یک سلاح جنگی است و هرگز نباید در شهر و محل زندگی مردم وجود داشته باشد_ REUTERS/ Carlos Barria

پس از کشته شدن ۱۰ نفر در تیراندازی فروشگاه زنجیره‌ای در شهر بوفالو و به‌دنبال آن، حمله مسلحانه به دبستانی در جنوب تگزاس که کشته‌‌شدن ۱۹ کودک و دو معلم این مدرسه را درپی داشت، واکنش‌ها و اظهارنظرها درمورد ممنوعیت استفاده از اسلحه در ایالات متحده افزایش یافته است. در همین راستا کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار ممنوعیت مالکیت خصوصی سلاح‌های نیمه‌خودکار در این کشور شد.

هریسکه در مراسم خاکسپاری روت وایتفیلد، از کشته‌شدگان تیراندازی در فروشگاه زنجیره‌ای شهر بوفالو، شرکت کرده بود، در این مراسم گفت: «دیگر کافی است. باید همه ما با یکدیگر هم‌صدا شویم تا چنین اتفاق‌هایی در کشورمان رخ ندهد. باید در این زمینه کاری کنیم.»

او از لزوم بررسی ممنوع کردن سلاح‌های نیمه‌خودکار گفته و افزود: «سلاح‌های نیمه‌خودکار برای کشتن حداکثری انسان‌ها در کمترین زمان ساخته شده است. سلاح نیمه‌خودکار یک سلاح جنگی است و هرگز نباید در شهر و محل زندگی مردم وجود داشته باشد.»

در حادثه مدرسه جنوب تگزاس، فرد مهاجم که یک نوجوان ۱۸ساله بود، دو سلاح نیمه خودکار همراه داشت و با این سلاح‌ها به‌سوی دانش‌آموزان مدرسه شلیک کرد. طبق گزارش پلیس، مهاجمی هم که در فروشگاه زنجیره‌ای در بوفالو اقدام به تیراندازی کرد، با استفاده از یک سلاح نیمه‌خودکار به‌سوی مردم شلیک کرده بود. در هر دو این حوادث، مهاجم‌ها از سلاح نیمه‌خودکار نوع ای.آر.۱۵ استفاده کرده بودند.

کامالا هریس در گفته‌های خود تاکید کرد: «چرا هر فردی به راحتی می‌تواند اقدام به خرید سلاح کند، بدون این‌که حتی سوابق او مشخص کند آیا او پیش از این جرم خشونتباری مرتکب شده و آیا ممکن است تهدیدی علیه خود و دیگران باشد؟» او خواست بررسی سوءپیشینه افراد و خریداران اسلحه را درخواستهی معقول عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر هم‌زمان با واکنش‌های گسترده به موضوع آزادی خرید و استفاده از سلاح در آمریکا، تگزاس شاهد برپایی تظاهراتی گسترده مردم در اعتراض به آزادی حمل سلاح در این کشور بود. به گزارش گاردین، همزمان با نشست سالانه انجمن ملی سلاح در هیوستون تگزاس، ده‌ها هزار نفر در اعتراض به این انجمن و فعالیتش که آن را مروج خشونت در آمریکا می‌دانند، به خیابان آمدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی، خواستار اصلاح قانون حمل سلاح در آمریکا شدند.

اما در همین زمینه دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، در گردهمایی انجمن ملی سلاح، ضمن اعلام مخالفت با مقررات کنترل حمل سلاح، خواستار افزایش اقدام‌های امنیتی در مدارس شد. او حادثه تیراندازی در مدرسه ابتدایی تگزاس را قتل عامی وحشیانه خواند و گفت: «ما باید خدمات مربوط به سلامت روان را افزایش دهیم و در عین حال همه ما، جمهوری‌خواه و دموکرات متحد شویم تا از فرزندانمان در مدارس محافظت کنیم. راهکار این موضوع بازنگری اساسی در سطح امنیت مدارس است.»

ممنوعیت یا اعمال محدودیت برای فروش سلاح، موضوعی است که سناتور تد کروز نیز با آن مخالف کرده است. او در سخنرانی نشست سالانه انجمن ملی سلاح آمریکا عنوان کرد که آسیب‌های اجتماعی موجب وقوع حوادث تیراندازی مرگبار در آمریکا می‌شوند و این مسئله ارتباطی با کنترل اسلحه ندارد. کروز با اشاره به برخی پیشنهاد‌ها مبنی‌بر کنترل سلاح در این کشور، گفت که چنین اقدامی از این‌گونه جنایت‌ها جلوگیری نمی‌کند.

این سناتور جمهوری‌خواه نیز راهکار‌ مقابله با حوادثی مشابه آنچه در دبستانی در تگزاس رخ داد را ارتقای امنیت مدارس دانست و افزود: «محدود کردن حقوق اساسی آمریکایی‌ها برای حفاظت از خودشان، راه حل این مشکل نیست.»

در کنار برخی جمهوری‌خواهان، انجمن ملی سلاح آمریکا که از مهم‌ترین و پرقدرت‌ترین نهادهای حامی آزادی مالکیت و حمل سلاح است، با هرگونه قانون در رابطه با اعمال محدودیت در این زمینه مخالف است.

پس از حادثه‌ای که در دبستانی در تگزاس رخ داد و به کشته شدن ۱۹ دانش‌آموز این مدرسه منجر شد، گفته می‌شود جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز خواستار وضع قوانین جدیدی برای کنترل سلاح شده است. او روز شنبه از مردم این کشور خواست که مطالبات خود در رابطه با کنترل سلاح را اعلام کنند و به گوش همه برسانند.

پیش از این کریس مورفی، سناتور دموکرات، نیز با واکنش به حادثه مدرسه تگزاس، در صحن مجلس سنای آمریکا خواستار اصلاح قوانین برای کنترل اسلحه شده بود.

بیشتر از جهان