درپی اعتراض‌های گسترده مردم، تخریب کامل متروپل فعلا منتفی اعلام شد

پس از گذشت پنج روز و تحت فشار افکار عمومی، دولت ناچار شد تا اعلام عزای عمومی کند

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشرشده، تا به حال ۲۹ نفر زیر آوار ساختمان متروپل جان باخته‌اند. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد ده‌ها نفر دیگر هم باید همچنان زیر آوار باقی‌مانده باشند. همین موضوع باعث شد تا اصرار مسئولان برای تخریب باقی‌مانده ساختمان با اعتراض خانواده مفقودشدگان و مردم شهر مواجه شود. حالا خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد گزینه تخریب ساختمان فعلا منتفی است و به جای آن مقاوم‌سازی در دستور کار قرار دارد.

احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان، روز شنبه، هفتم خردادماه، با بیان اینکه «عملیات آواربرداری به مراحل حساس و خطرناک رسیده است»، افزود: «ساختمان پلاسکو ریزش کلی داشت ولی در ساختمان متروپل بخش زیادی از آن باقی‌مانده که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.»

اما موضوع دیگری که این روزها اعتراض‌های گسترده‌ای را دربر داشته است، بی‌تفاوتی مسئولان جمهوری اسلامی به غم مردم است. در حالی که مردم در سراسر کشور در غم کشته شدن ده‌ها نفر از هم‌میهنان خود در حادثه فروریختن ساختمان متروپل عزادارند، جمهوری اسلامی مراسم شادی در استادیوم آزادی برگزار کرد، اقدامی که با واکنش منفی گسترده افکار عمومی مواجه شد.

از سوی دیگر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز با سه روز تاخیر به مردم آبادان تسلیت گفت. این در حالی است که در سایر نقاط جهان نفر اول سیاسی کشور در چنین مواقعی بلافاصله با مردم ابراز همدردی می‌کند.

و حالا پس از گذشت پنج روز و تحت ‌فشار افکار عمومی، دولت ناچار شده است تا اعلام عزای عمومی کند. در اطلاعیه‌ای که هیئت دولت صادر کرده است، روز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱، عزای عمومی اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در نطقی به مسئله فروریختن ساختمان متروپل پرداخت و گفت: «فساد در آبادان و خرمشهر بی‌داد می‌کند.»

برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان روز دوشنبه ۲ خرداد فروریخت و به جان باختن دست‌کم ۲۹ نفر منجر شد. گفته می‌شود همچنان ده‌ها نفر زیر آوار باقی مانده‌اند.

از آن زمان بررسی‌ها نشان می‌دهد که حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل آبادان به‌دلیل زدوبندهای پشت پرده با نهادهای قدرت و روابط ویژه با مقام‌های بلندپایه سیاسی توانسته است با دور زدن قوانین این ساختمان را بسازد و مجوز آن را بگیرد. موضوعی که در نهایت به مرگ ده‌ها نفر از مردم منجر شد.