گرانی‌ تعرفه‌های پست کاسبی‌های اینترنتی‌ را کساد کرد

کسب و کارهای اینترنتی به افزایش شصت تا هفتاد درصدی تعرفه‌های اداره پست اعتراض کردند

بعضیاز  کسب و کارهای اینترنتی با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی به گرانی تعرفه‌های پست اعتراض کردند.ATTA KENARE / AFP

افزایش قیمت کالاهای اساسی و اجناس در ایران، با جراحی اقتصادی دولت روز به روز در حال وسیع‌تر شدن است. اما این روزها گویا این گستره از کالا و اجناس به سمت خدمات اجتماعی خیز بر می‌دارد.

فعالان کسب و کارهای اینترنتی که کالاهای خود را از طریق پست ارسال می‌کنند، از افزایش حدود ۶۰ درصدی تعرفه‌های پستی خبر می‌دهند. اقدامی که می‌تواند موجب گران‌تر شدن محصولات این فروشگاه‌های اینترنتی شود. پیش از این، وزارت ارتباطات با پیشنهاد شرکت پست مبنی بر افزایش حدود ۶۷ درصدی تعرفه های پستی موافقت کرده بود که اجرای این تصمیم در انتظار موافقت دولت بود. اما این افزایش قیمت به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به کاربران ناگهان باعث وارد شدن شوک به کسب و کارهای اینترنتی در ایران شد.

بعضی از کسب و کارهای اینترنتی پس از این اتفاق با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی به این موضوع اعتراض کردند. مدیران کسب و کارهای اینترنتی در صفحه این کارزار در خبرگزاری فارس نوشته‌اند: «افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نرخ تعرفه خدمات پستی بدون اطلاع قبلی و یکدفعه تمام کسب و کارهای آنلاین شاپ را با شوک مواجه کرده است و قطعا یک مانع بزرگ در پیش روی کسب و کارهای خانگی و تولیدی‌های کوچک که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات می‌کنند،خواهد شد. یک تصمیم بی‌موقع و اشتباه که مشکلاتی در پی خواهد داشت گاها قیمت محصول در این تعرفه‌ها با قیمت ارسال برابر خواهد شد و تولیدکننده خرد چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نخواهد داشت.»

این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز خبر رسمی از سوی وزارت ارتباطات و اعلام نشده و جدول تعرفه‌های جدید خدمات شرکت پست اطلاع رسانی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مشکلات کسب و کارهای مستقل اینترنتی در طی این سال‌ها یکی دو تا نبوده است. اجرای طرح صیانت یکی از مهمترین دغدغه‌های این کسب و کارها در سال گذشته بوده است. کسب و کارهایی که بیشتر آن‌ها با استفاده از پلتفرم اینستاگرام اقدام به فروش و تبلیغات برای محصولات‌شان می‌کنند. فعالان اقتصاد دیجیتال با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه نسبت به تهدید اقتصادی طرح صیانت هشدار داده و اعلام کردند که تصویب این طرح می‌تواند منجر به تعطیلی هزاران کسب و کار کوچک شود.

در بیانیه‌ای که به امضای ده‌ها کسب و کار اینترنتی شناخته شده رسیده آمده است که «محدودسازی سرویس‌دهندگان خارجی و مسدود کردن آن‌ها به رشد کسب و کارهای ایرانی هیچ کمکی نمی‌کند. مهمترین حمایتی که دولت و نهادهای سیاست‌گذار می‌توانند از کسب و کارهای ایرانی داشته باشند کاهش دخالت‌ها و رفع ده‌ها مجوز و محدودیت غیر ضروری است که هر روز بر ما تحمیل می‌شود.»

در این نامه آمده است: «ما مصرانه می‌خواهیم از تجربه‌های شکست خورده پیشین درس گرفته شده و از اقدماتی که با منطق دنیای دیجیتال سازگار نیست اجتناب شود. ما هم در کنار مردم که اعتراض خود را با صدها هزار امضا در کارزاری اینترنتی نشان دادند خواهان تجدیدنظر در رابطه با مطرح شدن این طرح در مجلس و توقف آن هستیم.»

سرنوشت طرح صیانت در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است. اما محدودسازی اینترنت در این روزها کماکان ادامه دارد. دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی در برخی شهرهای ایران به سختی ممکن می‌شود و طی یک‌ماه اخیر کمتر روزهایی پیدا می‌شد که اینترنت همراه دچار مشکل نشده باشد.