سند وزارت خارجه آمریکا از دیدار محرمانه ظریف با مقامات دولت اوباما

دیپلماسی در سایه اوباما چطور سیاست ایران ترامپ را ضعیف کرد

ظریف در دیدار محرمانه با مقامات دولت اوباما: مردم ما مقاومت در برابر آمریکا را می‌خواهند-SUSAN WALSH / POOL / AFP

یک سند داخلی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، مقامات عالی‌رتبه دولت اوباما در سال ۲۰۱۸ همزمان با حرکت دیپلماتیک دولت ترامپ برای ایزوله کردن رژیم تندرو در ایران، در نشستی محرمانه با نمایندگان جمهوری اسلامی شرکت کردند.

واشینگتن فری بیکن، هدف از این نشست را تلاشی برای تضعیف سیاست ایران دولت ترامپ توصیف کرده است.

پیش‌از این نیز گزارش‌هایی درباره دیدار نمایندگان جمهوری اسلامی و مقامات سابق دولت اوباما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ منتشر شده بود. اما این نخستین بار است که یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا به جزییات آن اشاره می‌‌کند.

براساس این سند، هیاتی از سفرای سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران در اقامتگاه او در نیویورک دیدار کردند. ظریف در این نشست از اینکه سیاست ترامپ جبهه ضد آمریکایی در ایران ایجاد کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس آن، قاسم سلیمانی بسیار محبوب‌اند، صحبت کرده بود. سلیمانی مدتی پس از این جلسه در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این سند، ظریف در این جلسه گفت: «من به اندازه سلیمانی محبوب بودم، اما الان محبوبیت من ۴۷ درصد است و او بالاتر از من قرار گرفته است. محبوبیت او ۸۰ درصد است. مردم ایران قبلا خواستار تعامل بودند،‌اما اکنون مقاومت را تنها راه می‌بینند. این چیزی است که نظرسنجی‌ها به ما می‌گویند و واقعیت منطقه است.»

وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی در این جلسه تاکید کرد که تهران برنامه موشکی و غنی‌سازی را رها نخواهد کرد. او در بخش دیگری از این جلسه هم به دیدگاه‌های خود درباره عراق،‌مبادله زندانیان و حمایت از حزب‌الله و حوثی‌ها اشاره می‌کند.

این دیدار همزمان با گزارش‌هایی انجام شده است که درباره رایزنی‌های پشت پرده جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما با نمایندگان جمهوری اسلامی منتشر شد. این گزارش‌ها حاکی از آن بودند که کری به تهران توصیه کرده است با دولت ترامپ توافق نکند، تا دوباره دمکرات‌ها در آمریکا بر سر کار بیایند و توافق انجام شود.

این سند نشان می‌دهد که مقامات سابق دولت اوباما چطور از دیپلماسی سایه در زمانی که دولت ترامپ بر سر کار بود،‌استفاده کردند. این دیپلماسی حول فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران، تبادل زندانیان، خروج از افغانستان و مذاکره با طالبان در گردش بود.

این سند، مهر تاییدی بر دست داشتن مقامات دولت اوباما در تلاش‌های پشت‌پرده برای حفظ کانال تعامل با جمهوری اسلامی در زمانی بود که دولت ترامپ برای ایزوله جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ که در آن زمان در جریان این تلاش‌های مقامات دولت بایدن قرار نداشت، با اشاره به این سند گفت: «این سند نشان می‌دهد که مقامات دولت اوباما در دولت ترامپ مانند زمانی که دولت اوباما بر سر کار بود، به کار خود درباره ایران ادامه می‌دادند.» او افزود: «هدف آن‌ها همکاری با وزیر خارجه یک رژیم تروریست، تضعیف تحریم‌ها و حفاظت از توافق بسیااری بدی بود که دو سال قبل از آن با تهران امضا کردند.»

پومپئو تاکید کرد آنها باید از اینکه علیه سیاست‌های جاری کشورشان کار کرده‌اند، شرمنده‌ باشند.

پیش از این در زمانی که خبر رایزنی‌های محرمانه کری و ظریف در جریان انتشار فایل صوتی ظریف مورد توجه قرار گرفت، برخی اتهام نقض قانون لوگان را علیه کری مطرح کردند که به مقامات سابق یا غیر مسول اجازه نمی‌دهد در زمانی که دولت دیگری بر سر کار است، در گفت‌و‌گو‌های سیاسی با کشور متخاصم شرکت داشته باشند.