مقام وزارت خارجه عربستان: دیداری بین وزرای خارجه ایران و عربستان برنامه‌ریزی نشده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفته بود ممکن است با همتای عربستانی خود به زودی دیدار کند

روابط تهران و ریاض، در دی‌‌ ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله به کنسولگری عربستان سعودی در ایران قطع شد - اعتماد آنلاین

ساعاتی پس از آنکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احتمال دیدار با وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یک کشور ثالث سخن گفت، رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی نوشت: «در آینده قابل پیش‌بینی، هیچ برنامه‌ دیداری میان وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی‌اش تنظیم نشده است.» 

این خبرگزاری بریتانیایی بامداد جمعه، ششم خردادماه به نقل از این مقام وزارت خارجه عربستان سعودی که نام او اعلام نشده است، نوشت: «پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای تهران و ریاض به دست آمده، اما کافی نیست.»

 حسین امیرعبداللهیان در اظهارات روز پنجشنبه خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفته بود، مذاکرات ایران و عربستان سعودی «پیشرفت‌های حداقلی اما خوبی» داشته است و ممکن است به‌زودی با همتای عربستانی خود دیدار کند.

سه هفته پیش، در چهاردهم اردیبهشت ماه، روزنامه الجریده چاپ کویت، به نقل از یک منبع بلندپایه دستگاه وزارت خارجه ایران نوشت وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی قرار است به فاصله کوتاهی پس از تعطیلات عید فطر با هم ملاقات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظرف یک سال گذشته، عراق میزبان چند دور مذاکرات میان مقام‌های ایرانی و عربستان سعودی بود. جزئيات این گفت‌وگوها منتشر نشد؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که مسائل امنیتی، مساله یمن و برقراری روابط دیپلماتیک، از محورهای اصلی مذاکرات مقام‌های ریاض و تهران بوده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در فروردین ماه گذشته، در آستانه شروع دور پنجم مذاکرات در عراق، در گزارشی نوشت: «در حالی‌ که مذاکرات تا به امروز بر موضوع‌هایی مانند زیارت اماکن مقدس متمرکز بوده و مقام‌های سطح اطلاعاتی نیز در آن حضور داشته‌اند، حضور احتمالی مقام‌های در سطح وزارت امور خارجه در مذاکرات آتی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه در مذاکرات باشد.»

برای نخستین بار، در مهرماه سال ۱۴۰۰، مقام‌های وزارت خارجه ایران تایید کردند که مجموعه گفت‌و‌گوهایی را با مقام‌های عربستان سعودی آغاز کرده‌اند. 

علاوه بر عراق، مقام‌های وزارت خارجه حکومت ایران تایید کردند که دولت عمان نیز برای پیشبرد مذاکرات ریاض و تهران تلاش کرده است. 

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، در دی‌‌ماه سال ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد.

بیشتر از جهان