اردوغان: به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو نگاه مثبتی نداریم

دبیرکل ناتو: نگرانی‌های امنیتی همه متحدان باید در نظر گرفته شود

آنکارا می‌گوید سوئد و فنلاند، مقر فعالیت پناهندگان کرد مخالفت دولت ترکیه و پیروان فتح‌الله گولن، روحانی منتقد اردوغان، است-PATRICK SEMANSKY / POOL / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که آنکارا به عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی نگاه مثبتی نخواهد داشت، مگر اینکه این کشورها به وضوح همکاری خود را در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر موضوعات نشان دهند.

استولتنبرگ نیز در توئیتی نوشت که نگرانی‌های امنیتی همه متحدان باید در نظر گرفته شود و گفت‌وگوها برای یافتن راه‌حل ادامه یابد.

رجب طیب اردوغان، روز شنبه همچنین با ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، تلفنی گفت‌وگو کرد. درخواست عضویت سوئد در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی و فعالیت گروه‌های کرد و مخالف دولت ترکیه در این کشور از محورهای اصلی گفت‌وگو عنوان شد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۳۱ اردیبهشت در گزارشی به نقل از منابع دولتی ترکیه نوشت آنکارا نگران فعالیت گروه‌هایی است که آنها را «تروریست» قلمداد می‌کند.

دولت ترکیه «حزب کارگران کردستان» ( پ.ک.ک) را در شمار گروه‌های «تروریستی» مخالف خود می‌داند.

آنکارا می‌گوید سوئد و فنلاند، مقر فعالیت پناهندگان کرد مخالفت دولت ترکیه و پیروان فتح‌الله گولن، روحانی منتقد اردوغان، است.

اردوغان، فتح‌الله گولن و پیروان او را به سازمان‌دهی کودتای سال ۲۰۱۶ علیه خود متهم می‌کند.

به‌نوشته رویترز، علاوه بر محدود شدن فعالیت گروه‌های مخالف دولت ترکیه، آنکارا خواهان لغو برخی از تحریم‌های تسلیحاتی است که پس از تجاوز نیروهای نظامی ترکیه به مناطق کرد‌نشین شمال سوریه، در سال ۲۰۱۹، از سوی غرب و برخی از اعضای «ناتو» اعمال شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فنلاند و سوئد، چهارشنبه هفته گذشته به طور رسمی برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» درخواست عضویت داد. ترکیه بلافاصله با این تصمیم مخالفت کرد. ترکیه یکی از اعضای قدیمی «ناتو» به شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است.

در حال حاضر، غیر از دولت ترکیه، سایر اعضای «ناتو» از درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن آنها به این پیمان نظامی استقبال کرده‌اند.

چهارشنبه هفته گذشته، نماینده دولت ترکیه، مانع از رای‌گیری زودهنگام، برای آغاز مذاکرات الحاق سوئد و فنلاند شد.

رئیس‌‌ جمهوری ترکیه هفته پیش در یک موضع‌گیری گفت: «گسترش ناتو تنها زمانی برای ما معنی دارد که متناسب با احترام به حساسیت‌های ما باشد.»

به‌رغم اعتراض و کارشکنی دولت ترکیه، رهبران کشورهای غربی اطمینان داده‌اند که مخالفت آنکارا، مانع جدی برای روند الحاق سوئد و فنلاند به «ناتو» نخواهد بود.

بیشتر از جهان