ابتلای ۸۰ نفر در ۱۲ کشور به آبله میمون تایید شد

این گسترده‌ترین شیوع ویروس آبله میمون است که تاکنون در اروپا دیده شده است

در حال حاضر ابتلا به آبله میمون در ۹ کشور اروپایی و همچنین ایالات متحده، کانادا و استرالیا تایید شده است - WHO/Nigeria Centre for Disease Control

تازه‌ترین گزارش‌ها از ابتلا به بیماری آبله میمون حاکی است که تاکنون بیش از ۸۰ مورد ابتلا به این بیماری در حداقل ۱۲ کشور تایید شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان جهانی بهداشت با اشاره به این که ۵۰ مورد مشکوک دیگر نیز در حال بررسی‌اند، هشدار داده است که احتمال دارد موارد بیشتری گزارش شود. با این حال، این نهاد بهداشتی از هیچ کشوری نام نبرده است.

در حال حاضر ابتلا به آبله میمون در ۹ کشور اروپایی و همچنین ایالات متحده، کانادا و استرالیا تایید شده است. آژانس‌های بهداشت عمومی در اروپا مواردی را در بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد تایید کرده‌اند. این در حالی است که این بیماری پیش از این فقط در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شایع بود.

کارشناسان بهداشتی درباره این ویروس می‌گویند که آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و معمولا خفیف است که بیشتر مبتلایان به آن در عرض چند هفته بهبود می یابند. به گفته آنها این ویروس به راحتی بین مردم پخش نمی‌شود و خطر آن برای عموم مردم بسیار کم است با این حال به گفته آنها این گسترده‌ترین شیوع آبله میمون است که تاکنون در اروپا دیده شده است.

با این که اکنون هیچ واکسن خاصی برای آبله میمون وجود ندارد، به گفته برخی از کارشناسان، تزریق واکسن آبله ۸۵ درصد از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند زیرا این دو ویروس کاملا مشابهند. این موضوع باعث شده است که برخی کشورها شروع به ذخیره واکسن آبله کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات بریتانیا اعلام کردند که سهام واکسن آبله را خریداری کرده و شروع به ارائه آن به افرادی کردند که در معرض میزان بالاتری از ابتلا به آبله میمون قرار دارند، از جمله کارکنان کلینیک‌های سلامت جنسی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

به گزارش رسانه‌های اسپانیایی، مقامات بهداشتی اسپانیا نیز هزاران دوز واکسن آبله را برای مقابله با شیوع این بیماری خریداری کرده‌اند. اسپانیا ۲۴ مورد ابتلا را گزارش داده است. بیشتر این موارد در مادرید بوده و سبب شده که دولت فعالیت یک سونا را به دلیل مشاهده عفونت تعطیل کند. 

سازمان جهانی بهداشت، این بیماری را که اولین بار در میمون‌ها شناسایی شد، در جنگل‌های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی ردیابی کرده و آن را بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام تعریف کرده است که اولین مورد آن در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد. این سازمان شیوع‌های اخیر این ویروس را غیرمعمول دانسته و در عین حال نسبت به انگ زدن به افراد بیمار هشدار داده است. در بیانیه این سازمان آمده است: «انگ زدن به بیماران مبتلا به این ویروس می‌تواند مانعی برای پایان شیوع این بیماری باشد، زیرا ممکن است از مراجعه افراد برای درمان جلوگیری کند و منجر به گسترش ناشناخته ویروس شود.»

این هشدار پس از آن است که آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اعلام کرد که موارد اخیر در این کشور عمدتا در میان مردانی بوده که خود را همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا یا مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، شناسایی می‌کنند.

علائم اولیه ابتلا به ویروس آبله میمون، مشابه ویروس سرماخوردگی است اما در ادامه ممکن است با تب، لرز، درد عضلانی و خستگی همراه باشد و در نهایت نشانه‌های پوستی، مانند آبله مرغان، روی صورت و بدن بیمار ظاهر می‌شود. 

به گفته کارشناسان بهداشتی، علائم ابتلا به ویروس معمولا خفیف است و در صورتی که سریع تشخیص داده شود به سرعت بر طرف می‌شود، اما اگر دیر تشخیص داده شود ممکن است باعث آسیب مغزی یا حتی مرگ بیمار شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، «تفاوت عمده بین علائم آبله و آبله میمون این است که آبله میمون باعث تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) می‌شود در حالی‌ که آبله این‌طور نیست».