مذاکرات امنیتی عربستان سعودی و آمریکا؛ واشینگتن به دنبال ترمیم روابط با ریاض است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در دیدار با شاهزاده خالد بن‌سلمان بر تعهد آمریکا، برای «کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک آن کشور» تاکید کرد

در «کمیته مشترک برنامه‌ریزی راهبردی سعودی- آمریکا» مسائل مرتبط با چشم‌انداز دو کشور برای دفاع از منافع مشترک بررسی شد- Twitter/ @Spa_Eng

هيئتی بلندپایه از عربستان سعودی به ریاست شاهزاده خالد بن‌سلمان آل‌سعود، معاون وزیر دفاع آن کشور، روزهای گذشته در سفر به واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، با مقام‌های امنیتی و دفاعی آمریکا دیدار و درمورد روابط دو کشور گفت‌وگو و مذاکره کرد. 

این سفر درپی گزارش‌های رسانه‌ای هفته‌های اخیر در باره سردی روابط میان دو کشور و درحالی انجام شده است که وب‌سایت خبری «اکسیوس» در گزارشی نوشت آمریکا در تلاش است که تا پیش از سفر آتی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به خاورمیانه در اواخر ماه ژوئن، روابطش با عربستان سعودی را بهبود و توسعه بخشد. 

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، سفر رسمی این هیئت به واشینگتن، به دستور شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع پادشاهی سعودی انجام شده است. هدف از این سفر، تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع یمن و بحران اوکراین، همچنین گفت‌وگو درمورد روابط دوجانبه و مذاکرات امنیتی با مقام‌های ارشد کاخ سفید و پنتاگون اعلام شده بود. 

شاهزاده خالد بن‌سلمان، برادر کوچک‌تر ولیعهد سعودی که پیش‌تر سفیر عربستان سعودی در واشینگتن بود و حالا در جایگاه معاون وزیر دفاع قرار دارد، از روز سه‌شنبه، در راس هیئتی بلندپایه از مقام‌های نظامی و دفاعی، به واشینگتن سفر کرده است. 

او روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، همکاری نزدیک بین نهادهای دفاعی دو کشور را در راستای منافع مشترک و ارتقای امنیت و صلح در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، دو طرف در این دیدار درباره «روابط راهبردی دو کشور دوست» گفت‌وگو و «مشارکت سعودی و ایالات متحده و ابعاد همکاری‌های راهبردی فعلی و آینده در عرصه‌های دفاعی و نظامی» را بررسی کردند. 

پس از این دیدار، نشست «کمیته مشترک برنامه‌ریزی راهبردی سعودی- ایالات متحده» برگزار شد که ریاست آن را شاهزاده خالد بن‌سلمان و کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا، برعهده داشتند.

در این نشست، علاوه‌بر گفت‌وگو درباره موضوع‌ها و مواردی متعدد مرتبط با چشم‌انداز دو کشور برای دفاع از منافع مشترک و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آخرین تحولات و دگرگونی‌های سریع منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شاهزاده خالد بن‌سلمان خود نیز بامداد پنجشنبه در رشته‌توییتی، با انتشار تصاویری از دیدارهایش با لوید آستین و کالین کال، به موضوع‌های اصلی مطرح‌شده در این دیدارها اشاره کرده است.

در جلسه کمیته مشترک برنامه‌ریزی راهبردی، ازطرف عربستان سعودی، علاوه‌بر شاهزاده خالد بن‌سلمان، فیاض بن‌حامد الرویلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح؛ خالد بن‌حسین البیاری، دستیار وزیر دفاع در امور اجرایی؛ و سمير بن عبدالعزيز الطبيب، مدیرعامل برنامه توسعه وزارت دفاع، نیز حضور داشتند.

مقام‌های آمریکایی حاضر در این نشست نیز، علاوه‌بر کالین‌کال، عبارت بودند از: سلست والاندر، دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل؛ دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه؛ استنلی براون، معاون اصلی دستیار وزیر دفاع در دفتر امور سیاسی-نظامی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن، روز سه‌شنبه پس از ورود به واشینگتن نیز معاون وزیر دفاع سعودی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، دیدار کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، در این دیدار دو طرف درباره «روابط عمیق و تاریخی سعودی- آمریکایی، افق‌های همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک و راه‌های تقویت همکاری‌ها در چارچوب چشم‌انداز مشترک دو کشور» گفت‌وگو کردند.

شاهزاده خالد بن‌سلمان پیش‌تر در ژوئیه ۲۰۲۱ نیز در واشینگتن با جیک سالیوان دیدار و با هم درباره تعهد آمریکا به تامین امنیت عربستان، ازجمله دربرابر گروه‌های همسو با جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه‌ای، و همچنین اهمیت هماهنگی دو متحد در تلاش‌های جاری برای بهبود اقتصاد جهانی و مبارزه با تغییرات اقلیمی گفت‌وگو کرده بودند.

بنابر اعلام سفارت عربستان سعودی در واشینگتن، در دیدار روز سه‌شنبه معاون وزیر دفاع سعودی با سالیوان، شاهدخت ریما بنت بندر آل‌سعود، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده؛ محمد آل‌جابر، سفیر عربستان سعودی در یمن؛ طلال بن عبدالله العتیبی، مشاور نظامی وزیر دفاع؛ هشام بن عبدالعزیز بن‌سیف، مدیر دفتر معاون وزیر دفاع، و همچنین برت مک‌گورک، مدیرکل امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا، نیز حضور داشتند.

در بیانیه کاخ سفید درباره این ملاقات آمده است که دو طرف درباره اهمیت هماهنگی تلاش‌ها برای اطمینان از تاب‌آوری اقتصاد جهانی گفت‌‌وگو کردند. سالیوان همچنین با تاکید بر تعهد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برای «کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک آن کشور»، از رهبری عربستان سعودی برای تضمین آتش‌بس در یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد قدردانی کرد.

این بیانیه با اشاره به تاکید دوطرف بر «همکاری دیرینه بین دو ملت»، نمونه‌ای از آن را «کمیته مشترک برنامه‌ریزی راهبردی ایالات متحده- عربستان سعودی» عنوان کرده است که نشست آن روز چهارشنبه در وزارت دفاع آمریکا به ریاست معاونان وزرای دفاع دو کشور برگزار شد. 

حدود یک ماه پیش، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در مقاله‌ای با اشاره به تعاملات اخیر ولیعهد عربستان سعودی، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روابط آمریکا و عربستان سعودی را در پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر ارزیابی کرده بود. البته کمی پس‌از انتشار آن مقاله، سفارت عربستان سعودی در واشینگتن، با صدور بیانیه‌ای در اول اردیبهشت‌ماه، ضمن رد این ادعا، روابط دو کشور را «تاریخی» و «مستحکم» دانست.

این درحالی است که درپی حمله روسیه به اوکراین و افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، مقام‌های کاخ سفید از عربستان سعودی انتظار داشتند که با افزایش قابل توجه تولید نفت خود، در بحبوحه تحریم‌های روسیه، به مهار قیمت‌ها و تورم داخلی ایالات متحده کمک کند؛ اما عربستان سعودی با استناد به توافقش با اوپک‌پلاس، از این اقدام خودداری کرد. 

از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز در ماه‌های گذشته خواهان حمایت‌های بیشتر و قاطعانه‌تر ایالات متحده از این کشور برای مقابله با حوثی‌های یمن، شورشیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بود، اما براساس گزارش‌ها، پاسخ مطلوبی در این زمینه دریافت نکرده بود.

بیشتر از جهان