نخستین سرباز روس به اتهام «جرایم جنگی» در اوکراین محاکمه شد

مقام‌های قضایی اوکراین می‌گویند تاکنون بیش از ۱۰هزار مورد از جرایم جنگی نظامیان روس را ثبت کرده‌اند

شیشیمارین ۲۱ ساله، فرمانده تانک روسی، متهم است که یک مرد دوچرخه‌سوار ۶۲ ساله را در حومه شهر خارکف، در شرق اوکراین، به ضرب گلوله کشته است - Genya SAVILOV / AFP

یک سرباز ۲۱ ساله روس، در اولین دادگاه رسیدگی به «جرایم جنگی» در اوکراین، از ابتدای حمله روسیه به این کشور، اعتراف کرد که یک غیرنظامی غیرمسلح ۶۲ ساله را به ضرب گلوله کشته است.

خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، در گزارشی نوشت محاکمه وادیم شیشیمارین، فرمانده یک ستون نظامی تانک، به لحاظ نمادین اهمیت زیادی دارد. اگر دادگاه او را مجرم بشناسد به حبس ابد محکوم خواهد شد.

برابر ضوابط حقوق بین‌الملل، حمله به امکان و نیروهای غیرنظامی در زمره «جرایم جنگی» به‌شمار می‌رود.

مقام‌های دولتی و نظامی اوکراین، بارها نظامیان روسیه را متهم کرده‌اند که در جریان حمله به این کشور مرتکب «جرایم جنگی» شده‌اند.

رویترز در گزارش روز چهارشنبه خود به نقل از مقام‌های قضایی اوکراین نوشت که تا کنون بیش از ۱۰هزار مورد از جرایم جنگی نظامیان روس ثبت شده است.

روسیه تمامی این ادعاها را رد کرده است و در برابر مقام‌های دولتی و نظامی کی‌یف را متهم به جعل واقعیت، صحنه‌سازی و تبلیغ علیه نظامیان روس می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز چهارشنبه در واکنش به محاکمه سرباز ۲۱ ساله روس در اوکراین گفت هیچ اطلاعی از روند رسیدگی به پرونده در دسترس نیست و توانایی روسیه برای کمک و ارائه خدمات کنسولی، به دلیل نبود نماینده دیپلماتیک، محدود است.

به گفته سخنگوی کرملین، مواردی که اوکراینی‌ها از آن صحبت می‌کنند «جعلی» و آشکارا «صحنه‌سازی» است.

بر اساس اطلاعات آمده در این پرونده، شیشیمارین و چهار نظامی دیگر روس، پس از این که ستون نظامی آنها در ۲۸ فوریه، در روزهای آغاز جنگ، هدف نیرو‌های اوکراینی قرار گرفت، برای اینکه فرار کنند به یک خودروی شخصی تیراندازی کردند؛ آنها خودرو را می‌دزند و در نزدیکی چوپاخیوکا، در شرق اوکراین در حومه شهر خارکف، با یک مرد دوچرخه‌سوار ۶۲ ساله روبه‌رو می‌شوند و او را به قتل می‌رسانند.

هنوز به طور دقیق شمار نظامیان روس که قرار است حضوری یا غیابی، در اوکراین به اتهام جرایم جنگی محاکمه شوند روشن نیست. با این حال، ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، پیشتر گفته بود دادستانی در حال آماده‌سازی پرونده ۴۱ سرباز روس است که در جرایم مختلف، از جمله بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی، کشتن غیرنظامیان، تجاوز جنسی و غارت اموال دست داشته‌اند.

بیشتر از جهان