آمریکا از هند خواست ممنوعیت صادرات گندم را لغو کند

در پی تصمیم هند به توقف صادرات گندم، قیمت این محصول در بازار اروپا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت

هند یکی از تولیدکنندگان اصلی گندم جهان است. صادرات گندم هند نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت غذایی کشورهای همسایه‌اش دارد - Prakash SINGH / AFP

لیندا توماس گرینفیلد، دیپلمات ارشد واشنگتن در سازمان ملل، گفت که ایالات متحده آمریکا امیدوار است هند ممنوعیت صادرات گندم را لغو کند. او هشدار داد که این اقدام هند کمبود جهانی این کالا را تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گرینفیلد در یک گردهمایی درباره امنیت غذایی که پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، گفت: «از کشورها می‌خواهیم صادرات محصولاتشان را محدود نکنند زیرا هرگونه محدودیت در صادرات، کمبود مواد غذایی را تشدید می‌کند.»

او افزود: «امیدواریم که هند با اطلاع از نگرانی‌ سایر کشورها، بتواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند.»

هند روز شنبه اعلام کرد که در پی کاهش تولید گندم در اثر موج شدید گرما، صادرات این محصول بدون دریافت مجوز از دولت ممنوع است.

دهلی نو قبلا متعهد شده بود به کشورهایی که به گندم صادراتی اوکراین وابسته بودند، این محصول را عرضه کند. با این حال در تصمیم جدیدی خبر داد که در نظر دارد با ممنوعیت صادرات، امنیت غذایی جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری‌اش را تضمین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست سازمان ملل به ریاست آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، برگزار می‌شود. او قرار است روز چهارشنبه نیز نشست دیگری در سازمان ملل با موضوع امنیت غذایی برگزار کند. مسئولان هندی نیز در این نشست‌ها حضور دارند.

گرینفیلد در این زمینه گفت: «پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان گندم، هدف از برگزاری این نشست‌ها بررسی این موضوع است که چه کشورهایی می‌توانند به پر کردن شکاف در عرضه این محصول غذایی مهم کمک کنند.» او افزود که این گفت‌وگوها همچنین به شناسایی کشورهایی که به حمایت دیگران نیاز دارند کمک می‌کند.

در پی تصمیم هند به توقف صادرات گندم، قیمت این محصول در بازار اروپا افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشت. در کنار توقف صادرات اوکراین، عواملی چون خشکسالی، سیل و موج گرما نیز محصولات تولیدکنندگان گندم را تهدید می‌کند و به افزایش قیمت‌ها منجر شده است.

تصمیم هند با انتقاد وزیران کشاورزی هفت کشور صنعتی جهان مواجه شده است و آن‌ها اعلام کردند که چنین تصمیم‌هایی به بحران جهانی دامن می‌زند. با این حال، پس از انتقاد کشورهای عضو «گروه هفت»، چین از تصمیم هند دفاع کرد و گفت که مقصر دانستن کشورهای در حال توسعه بحران جهانی غذا را حل نخواهد کرد.

گلوبال تایمز، از رسانه‌های دولتی چین، در این زمینه نوشت: «وزرای کشاورزی گروه هفت از هند می‌خواهند که صادرات گندم را ممنوع نکند، اما چرا خود این کشورها با افزایش صادرات، اقدام به تثبیت بازار عرضه مواد غذایی نمی‌کنند؟»

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، علاوه بر گندم، قیمت سایر غلات نیز افزایش یافته است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر قیمت‌های جهانی مواد غذایی همچنان بالا بماند، کشورهای بیشتری ممکن است گزینه ممنوعیت صادرات را مدنظر قرار دهند و تصمیمی بلندمدت باشد.

بیشتر از جهان