طرح جدید پلیس ایران برای مقابله با «بی‌حجابی»

سخنگوی فراجا: اشتباهاتمان در شناسایی بی‌حجاب به حداقل رسیده است

سخنگوی پلیس: کشف حجاب باعث ناراحتی امت حزب الله و مردم شده است- BEHROUZ MEHRI / AFP

«سلام. مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین/ راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است. لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی ناجا». این پیام را مدت‌ها است که برخی از شهروندان ایرانی بر روی تلفن‌های همراهشان دریافت می‌کنند. پیامکی در مورد آنچه جمهوری اسلامی «بی‌حجابی» و «کشف حجاب» می‌خواند، برای بعضی از شهروندان ارسال می‌شود. 

مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه بر اساس قانون مجازات اسلامی کشف حجاب جرم مشهود شناخته می‌شود گفت: «جدا از موازین شرعی که کشف حجاب باعث ناراحتی امت حزب‌الله و مردم شده است، عمل غیر قانونی در ملاءعام و منظر عمومی تلقی می‌شود. به همین دلیل، پلیس با افرادی که کشف حجاب کنند برخورد و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.»

دغدغه حجاب را فرماندهی انتظامی در حالی مطرح کرده است که ایران با بحران گرانی و اعتراض‌های سراسری و صنفی روبه‌رو شده است و پلیس ایران در طی روزهای گذشته با شلیک مستقیم به معترضان، در تلاش است که این اعتراض‌ها را سرکوب کند.

مهدی حاجیان در مورد روش جدید پلیس برای شناسایی افرادی که کشف حجاب کرده‌اند گفت: «سیستم طرح ناظر، دو ماه پیش مجدد مورد بازبینی قرار گرفت تا اشتباهات به حداقل برسد و درحال حاضر اشتباهات بسیار کم شده است، جدیدا از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود، پیش از این عکس‌برداری صورت نمی‌گرفت.»

او در مورد پیامک‌های کشف حجاب که به اشتباه برای برخی افراد ارسال شده بود گفت: «تمامی ایرادات از طرف سامانه ناظر نیست؛ در برخی موارد، مالک خودرو خود را به فرد دیگری قرض داده است و آن فرد در خودرو کشف حجاب کرده است، اما ما صاحب پلاک را می‌شناسیم. به همین دلیل، افراد موجهی مراجعه می‌کردند و می‌گفتند کشف حجاب نکردم درحالی که خودرو وی دست فرد دیگری بوده و کشف حجاب صورت گرفته است.»

پیش از این، بارها اقدام پلیس امنیت اخلاقی به اجرای طرح کنترل بدحجابی در خودروها خبرساز شده بود. این طرح به‌دلیل اشتباه‌های فراوان به عامل اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی بدل شد. در برخی موارد دریافت‌کنندگان این پیامک‌ها حتی در حال رانندگی نبوده‌اند.

در دوره‌ای، میزان بالای مراجعه‌کنندگان به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا در تهران و ترافیک سنگین ایجادشده در منطقه، ماموران را وا داشت تا اعلام کنند که دیگر نیازی به حضور مردم نیست. در این میان، برای افرادی مانند جلیل محبی، دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر، هم پیامک کشف حجاب ارسال شده بود.

اما با وجود تمامی مشکلات حاکم بر ایران سید ابوالفضل موسوی فاضل خراسانی، که ایسنا او را کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی و مسائل خانواده معرفی می‌کند، مساله حجاب را از مهم‌ترین مسائل کشور می‌داند و روز شنبه گفت: «کشف حجاب موجب خودارضایی در نسل نوخاسته شده و بیداری و بلوغ زودرس جامعه را در پی دارد. فردی که کشف حجاب می‌کند به امید دیده شدن و انتخاب شدن این کار را انجام می‌دهد، زیرا گاهی این القا در جامعه انجام می‌شود که بانوانی که در خانه هستند محفوظ‌اند و خواستگار کمتری دارند.»