طالبان نخستین بودجه سالانه‌اش را اعلام کرد

بودجه سالانه دولت طالبان یک سوم بودجه دولت پیشین افغانستان است

طالبان مدعی‌اند که بودجه سالانه را از عواید داخلی تامین کرده‌اند‌ـ JAVED TANVEER / AFP

وزارت مالیه (دارایی) طالبان روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، در اطلاعیه‌ای، بودجه سال ۱۴۰۱ را بر اساس تصویب شورای وزیران و تایید ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، اعلام کرد.

وزارت دارایی طالبان در این اطلاعیه، مجموع بودجه سال مالی ۱۴۰۱ را ۲۳۱ میلیارد افغانی (حدود ۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار) اعلام کرد و گفت که از این مبلغ، ۲۰۳ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۲۷.۹ میلیارد افغانی بودجه توسعه است.

در این اطلاعیه، طالبان ادعا کرده‌ است که بودجه سال مالی ۱۴۰۱ از عواید داخلی این کشور تامین می‌شود و هیچ‌گونه حمایت مالی خارجی در بودجه مدنظر قرار نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان وزارت دارایی طالبان در جلسه‌ای که برای اعلام بودجه در کابل برگزار شد، گفتند بودجه امسال ۴۴ میلیارد افغانی کسری دارد، اما براساس برنامه مالی منظم، تا پایان سال به اهداف تعیین‌شده می‌رسند.

وزارت دارایی طالبان در بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص نکرده است که این بودجه برای کدام اهداف و چه برنامه‌هایی استفاده خواهد شد. همچنین روشن نیست که این مبلغ از چه منابعی تامین شده است.

طالبان در حالی نخستین بودجه دولتشان را تصویب و اعلام کردند که مبلغ آن حدود یک‌سوم بودجه سال ۱۴۰۰ است که دولت پیشین افغانستان تصویب کرده بود. بودجه تصویب‌شده دولت پیشین افغانستان که بخش عمده آن از کمک‌های خارجی تامین شده بود، حدود ۶ میلیارد دلار بود.

در ۲۰ سال گذشته، اعلام بودجه و تصویب آن در مجلس نمایندگان افغانستان، از جنجالی‌ترین تصمیم‌های دولت‌ها بود. تصویب بودجه معمولا پس از تایید مجلس نمایندگان و در هماهنگ با کمک‌کنندگان خارجی صورت می‌گرفت. اما اکنون، سران طالبان می‌گویند با استفاده از عواید داخلی، توانسته‌‌اند بودجه مورد نیاز را تامین کنند.

 تمرکز طالبان بر جمع‌آوری مالیات است و در حالی که بسیاری از کسب‌و‌کارهای خرد و کلان ورشکسته شده‌‌اند و فقر نیز رو به گسترش است، مشخص نیست که بودجه تصویب‌شده طالبان می‌تواند نیازمندی‌های دولت این گروه را تامین کند یا خیر.

بیشتر از اقتصاد