اوضاع نگران کننده افغانستان؛ محور گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رحمان

روسیه و تاجیکستان، از نا‌امنی در امتداد مرز افغانستان با آسیای میانه نگران‌اند

رهبران روسیه و تاجیکستان، در مورد مهار تهدیدات از جانب افغانستان، هماهنگی لازم دارند-AFP

خبرگزاری خاور، رسانه دولتی تاجیکستان، روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، از تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان خبر داد و نوشت که محور صحبت میان رهبران روسیه و تاجیکستان، اوضاع نگران‌کننده افغانستان بوده است.

خبرگزاری خاور افزود که رحمان و پوتین در مورد اوضاع افغانستان با هم تبادل ‌نظر کردند و به‌ویژه اوضاع در مرز افغانستان و تاجیکستان را نگران‌کننده توصیف کردند. در این گفت‌وگو، رحمان و پوتین بر همکاری‌های امنیتی میان دوشنبه و مسکو تاکید کردند. خبرگزاری خاور، جزئیات بیشتری از صحبت‌های پوتین و امام‌علی رحمان منتشر نکرد، اما افزود که هماهنگی لازم بین رهبران دو کشور برای کنترل اوضاع وجود دارد.

روسیه و تاجیکستان در ۹ ماه گذشته، همواره از بدتر شدن اوضاع امنیتی در مرز افغانستان با آسیای میانه ابراز نگرانی کرده‌اند. پوتین و رحمان، در حالی بار دیگر در این زمینه صحبت کردند که روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، گروه داعش خراسان، هفت موشک کاتیوشا از روستای قفلاطون در شهرستان خواجه‌غار، استان تخار به خاک تاجیکستان شلیک کرد. داعش خراسان، روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، با انتشار یک ویدیو، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و مدعی شد که موشک‌ها به خاک تاجیکستان اصابت کرده‌اند. در این ویدیو دیده می‌شود که موشک‌ها از یک علفزار به خاک تاجیکستان و پاسگاه‌های نیروهای مرزی این کشور شلیک می‌شوند. نیروهای مرزبانی تاجیکستان، شلیک این موشک‌ها و اصابت آنان به خاک این کشور را تایید کردند، اما گفتند این موشک‌ها در جریان تبادل آتش میان طالبان و داعش، به اشتباه به خاک تاجیکستان شلیک شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه داعش خراسان در اواخر فروردین و در یک اقدام مشابه، چندین موشک از شهرک بندری حیرتان به شهر ترمذ ازبکستان شلیک کرد. دولت ازبکستان اصابت موشک‌ها را رد کرد، اما داعش با انتشار یک ویدیو مدعی شد که این حمله صورت گرفته و هدف، پاسگاه‌های مرزی ازبکستان بوده است.

هرچند سران گروه طالبان بارها مدعی شده‌اند که هیچ تهدیدی از جانب افغانستان متوجه کشورهای همسایه نیست، اما به دلیل ادامه ارتباط و همکاری میان طالبان و شبکه‌های تروریستی مانند القاعده، جمعیت انصارالله، تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان و سایر سازمان‌های جهادی، نگرانی کشورهای همسایه افغانستان از بروز ناامنی در مرزهایشان با این کشور، افزایش یافته است.

طالبان در ماه‌های نخست تسلطش بر افغانستان، ضمن مستقر کردن گردان انتحاری منصوری در مرز با تاجیکستان، همچنین شماری از اعضای جماعت انصارالله که شامل تروریست‌های تاجیکستانی است را در شهرستان‌های بدخشان و تخار در مرز با این کشور مستقر کردند. این اقدام طالبان، پس از تنش‌های لفظی میان امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان و رهبران این گروه صورت گرفت. رحمان از تشکیلات طالبان با ‌عنوان یک ساختار انحصاری و تک قومی یاد کرده و گفته بود تا زمانی که دولت همه‌شمول در افغانستان شکل نگیرد، ساختار حاکم بر افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد. رهبران طالبان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کردند و گفتند اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، مجبور می‌شوند واکنش نشان بدهند.