کاخ سفید: ارتش ترکیه به زودی در شمال سوریه وارد عمل می‌شود

اردوغان برای گفتگو در مورد سوریه به واشینگتن می‌رود

BULENT KILIC / AFP

مدت کوتاهی پس از انتشار بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه مبنی بر سفر رجب طیب اردوغان به ایالات متحده برای گفتگو در مورد سوریه، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش ترکیه به زودی در شمال سوریه عملیاتی را انجام خواهد داد که مدت‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده است. کاخ سفید تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی در این عملیات نقشی نخواهند داشت و با توجه به مبارزه موفقیت‌آمیز با داعش،‌ دیگر در این مناطق حضور نخواهند داشت.

اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه تلفنی گفتگو کرده‌ بودند و رئیس‌جمهور ترکیه از عملی نشدن تعهدات برای ایجاد مناطق امن در شمال سوریه انتقاد کرده بود.

آمریکا و ترکیه در شانزدهم مردادماه اعلام کردند که برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک به منظور هماهنگی برای ایجاد مناطق امن در سوریه به توافق رسیده‌اند. هدف ترکیه ایجاد منطقه‌ای امن است که در مجاورت ۴۸۰ کیلومتر مرز مشترک با شمال سوریه،  ۳۰ کیلومتر در خاک این کشور پیش‌روی می‌کند. گفته می‌شود واشینگتن با پیش‌روی ۲۰ کیلومتری منطقه امن در خاک سوریه موافقت کرده است. یکی از اهداف آنکار برای ایجاد این منطقه، اسکان بخشی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجویی سوری است که در گریز از داعش به ترکیه پناه‌ آوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان یک روز قبل از این گفتگوی تلفنی، در مورد انجام عملیاتی در شمال شرق سوریه هشدار داده بود.

بیانیه دفتر اردوغان حاکی از آن است که او برای گفتگو در مورد تشکیل منطقه‌های امن در شمال سوریه، ماه آینده به واشینگتن می‌رود. در این مناطق شبه‌نظامیان کرد حضور دارند که از حمایت آمریکا برخوردارند. ترکیه خواستار قطع پشتیبانی آمریکا از نیروهای کرد است که آنها را تروریست می‌خواند. اما واشینگتن می‌گوید آنها نقش موثری در مبارزه با داعش داشتند و از آنها حمایت می‌کند.

این در حالی است که مظلوم عبدی،‌ یکی از فرماندهان نیروهای کرد در شمال سوریه قبلا هشدار داده بود که نیروهای تحت فرمان‌اش آماده مقابله با اقدامات ترکیه هستند و اگر ترکیه به آنها حمله کند، ‌جنگ بزرگی به راه می‌افتد.

در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید به نقش ترکیه در بر عهده گرفتن مسئولیت اسرای داعش در سوریه اشاره شده است. کاخ سفید مدت‌هاست که دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه و آلمان را تحت فشار قرار داده و از آنها می‌خواهد شهروندان خود که به عضویت داعش درآمده و اسیر شده‌اند را تحویل بگیرند. اما اروپاییان با این خواسته آمریکا مخالفت می‌کنند و کاخ سفید نیز می‌گوید، حاضر نیست هزینه نگهداری آنها را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی بپردازد.

این در حالی است که هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید این نهاد برای "بدترین وضعیت در منطقه آماده می‌شود.

پانوس مومتسیس با اشاره به اینکه سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در شمال شرقی سوریه وجود دارد،‌گفت:«سازمان ملل یک برنامه احتمالی برای تهیه مواد غذایی و تجهیزات بهداشتی تدارک دیده تا در صورت در صورت آوارگی و جابه‌‎جایی گسترده جمعیت آن را به اجرا در آورد».

بیشتر از