اوکراین دو بخش کلیدی از شبکه لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا را مسدود کرد

کرملین اعلام کرد منطقه خرسون، در جنوب اوکراین را به خاک روسیه الحاق خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، صبح روز چهارشنبه قیمت گاز در بازار اروپا ۵ درصد افزایش داشت -- SERGEI SUPINSKY / AFP

دولت اوکراین بخشی از جریان انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی را قطع کرد. به گزارش وبسایت پولیتیکو این تصمیم، که روز چهارشنبه ۱۱ مه ۲۰۲۲ به اجرا درآمد، دو بخش کلیدی شبکه خطوط انتقال گاز به اروپا را مسدود خواهد کرد و از این بابت نگرانی‌های عمده‌ای برای کشورهای اروپایی خریدار گاز روسیه، از جمله آلمان، به وجود آورده است.

این تصمیم دولت اوکراین در پی انتشار بیانیه‌ روز ۱۰ مه شرکت «نظام انتقال گاز اوکراین» گرفته شد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این بیانیه دلیل چنین تصمیمی را دخالت نیروهای روسیه «در فرایند فنی تاسیسات گازی» و همچنین به خطر انداختن «ثبات و ایمنی کل نظام حمل و نقل گاز اوکراین» از سوی نیروهای روس عنوان کرده است.

در حال حاضر نیروهای نظامی روسیه منطقه‌ای در شرق اوکراین، که خطوط لوله انتقال گاز به اروپا از آنجا می‌گذرد را در تصرف دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسدود کردن لوله‌های این دو بخش کلیدی شبکه انتقال گاز روسیه از سوی اوکراین، تاثیر بسزایی بر میزان صادرات گاز روسیه به اروپا داشته است. گازپروم، شرکت گاز دولت روسیه، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین، نسبت به روز گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است. با این حساب روز چهارشنبه تنها ۷۲ میلیون متر مکعب گاز روسیه به اروپا منتقل شد در حالی که این رقم در روز سه‌شنبه ۹۶ میلیون متر مکعب بود.

مقامات کرملین نیز همزمان با این تصمیم دولت اوکراین اعلام کردند که اهالی خرسون، شهری در جنوب اوکراین، خواستار الحاق به خاک روسیه‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در اظهارنظری در این مورد گفت الحاق منطقه خرسون به خاک روسیه باید با تقاضای ساکنان این منطقه همراه باشد و کارشناس‌ها باید روند الحاق این منطقه به روسیه را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا مبنای حقوقی آن کاملا واضح و روشن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، صبح روز چهارشنبه قیمت گاز در بازار اروپا ۵ درصد افزایش داشت، اما در حال حاضر داده‌های جدید نشان می‌دهد که این قیمت کاهش پیدا کرده و به سطح روز سه‌شنبه رسیده است.

همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسئله انتقال گاز روسیه به اروپا به یکی از بحران‌های اروپا تبدیل شده است. روسیه ۴۰ درصد گاز و ۲۶ درصد نفت اروپا را تامین می‌کند. در این میان آلمان، در مقام صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، بیشترین سهم را از انرژی‌های روسی دارد. از این‌رو رسیدن به رویکردی واحد در برابر روسیه، برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا کار آسانی به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال لغو خرید گاز از روسیه تبعات سنگینی برای آلمان در پی خواهد داشت. از کار افتادن سیستم گرمایشی میلیون‌ها خانه مسکونی و همچنین احتمال بالای به وجود آمدن یک رکود اقتصادی بی‌سابقه در آلمان، جزو تبعات سنگینی است که قطع خرید گاز روسیه برای آلمان در پی خواهد داشت.

دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اواخر مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که خریدارهای گاز روسیه یا باید هزینه‌های مربوطه را با روبل، واحد پول روسیه، بپردازند یا فروش گاز به آن‌ها قطع خواهد شد. دولت پوتین بر پایه همین تصمیم، فروش گاز به لهستان و بلژیک را، در روزهای پایانی ماه آوریل، قطع کرد. اتحادیه اروپا نیز پس از این تصمیم دولت پوتین، گفت آمادگی مواجهه با این موضوع را دارد و واکنشی هماهنگ به آن نشان می‌دهد.

همزمان با تصمیم دولت اوکراین در مورد قطع بعضی لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا، برخی ناظران اقتصادی هشدار دادند که اختلال در انتقال گاز به اروپا، افزایش قیمت نفت در آسیا را در پی خواهد داشت و تداوم این امر به رشد نرخ تورم منجر خواهد شد.

بیشتر از جهان