سردار آزمون، ستاره لورکوزن یا باشگاه‌دار گنبدی؟

تیم سریک با مالکیت سردار در لیگ برتر والیبال زنان

باشگاه‌داری خصوصی در ورزش دولتی ایران کار آسانی نیست - ایرنا

او را دیگر تنها ستاره تیم ملی ایران و یار جدید لورکوزن خطاب نکنید. دختران والیبال ایران یک سال است که سردار آزمون را به عنوان یک باشگاه‌دار اهل گنبد می‌شناسند.

سردار آزمون برای حمایت از ورزش زنان کاری بیشتر از استوری گذاشتن در اینستاگرام انجام داد. چهره‌های شناخته‌شده ورزش مردان گهگاه در مصاحبه‌ها یا در حساب‌های پرمخاطبشان در اینستاگرام و توییتر، از ورزشکاران زن حمایت می‌کنند و شاید تازگی‌ها بیشتر به تبعیض‌ها در ورزش ایران توجه کرده‌اند؛ اما سردار آزمون باشگاه سریک را در گنبد تاسیس کرد تا یک تیم والیبال برای زنان بسازد؛ تیمی تحسین‌برانگیز که در اولین فصل حضورش در لیگ دسته اول، با ۱۴ پیروزی در ۱۴ بازی، به لیگ برتر والیبال زنان صعود کرد.

سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران، فرزند خلیل آزمون است. پدرش از والیبالیست‌های مطرح دهه ۶۰ بود و حالا مدیریت باشگاه پسرش را بر عهده دارد. سردار در باشگاه سریک مسئولیت‌هایی را هم به مادر، خواهر و نامزدش سپرده و یک باشگاه خانوادگی راه انداخته است.

در تیم سردار آزمون که امسال برای اولین بار در لیگ برتر والیبال زنان بازی می‌کند، نیلوفر حجتی سرمربی است. او بازیکن سابق تیم ملی والیبال ایران و سرمربی تیم باریچ اسانس بود که قهرمان لیگ برتر شد و حالا با تیم تازه‌وارد سریک فصل تازه‌ای را شروع خواهد کرد.

نیلوفر به هدف‌های سردار در سریک خوش‌بین است: «امسال با تیم سریک همکاری می‌کنم که مال سردار آزمون است و پدرشان آقای خلیل آزمون آن تیم را مدیریت می‌کند. جدا از اینکه ایشان فوتبالی است، یک خانواده بسیار والیبالی دارد. قبل از اینکه خود سردار آزمون فوتبالیست شود، والیبالیست بود؛ چون شهر گنبد والیبال‌خیز است. هدف آقای آزمون برای تیم‌داری این است که بتواند به والیبال زنان به ویژه زنان گنبد کمک کند و سطحشان را ارتقا دهد. اهدافی که ایشان برای تیم‌داری دارد، با اهداف من همسو است و به همین دلیل هدایت این تیم را قبول کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینکه مربی تیم قهرمان به تیمی بیاید که تازه به لیگ برتر صعود کرده، تصمیمی است که نشان می‌دهد سریک خیلی زود رویاهای بزرگ‌تری را جست‌وجو می‌کند. سردار آزمون سعی کرده است امکانات خوبی را برای تیمش فراهم کند. او در اروپا، یک فوتبالیست حرفه‌ای است و می‌داند که امکانات و نظم مالی چقدر می‌تواند در کیفیت کار بازیکنانش تاثیر بگذارد.

خلیل آزمون درباره ایده تشکیل این تیم می‌گوید: «فکر اول برای تشکیل این تیم از طرف سردار بود. وقتی من و سردار درباره والیبال صحبت می‌کردیم، او گفت چرا ما تیم زنان نداشته باشیم؟ سردار گفت به زنان گنبد که در ورزش هم استعداد دارند، توجه نمی‌شود و این واقعا حیف است. دیدم ایده خوبی است و شغل ما هم والیبال است. پس چه دلیلی دارد این کار را انجام ندهیم؟ اولین کاری که کردیم این بود که افراد متخصص و خبره را پیدا کردیم تا در این راه به ما کمک کنند. من دنباله‌رو حرف سردار بودم و این تیم را تشکیل دادیم و خوشحالم که به موفقیت رسیدیم.»

باشگاه‌داری خصوصی در ورزش دولتی ایران کار آسانی نیست. درهای درآمدزایی بسته‌اند و در ورزش زنان، به دلیل محدودیت‌های تحمیل‌شده، فرصت‌های تبلیغاتی برای مالک باشگاه بسیار اندک است. مالک باید چون یک ماشین هزینه‌کننده باشد و به درآمدزایی حداقلی هم امید چندانی نیست. به همین دلیل باشگاه‌های خصوصی در ایران یا دوام ندارند یا به دست کسانی اداره می‌شوند که کمی بعد از سروصدایشان در باشگاه‌داری، خبر تخلف‌های  مالی بزرگ آ‌ن‌ها شنیده می‌شود.

حضور چهره‌های ورزشی در باشگاه‌داری و ساخت باشگاه‌های کوچک می‌تواند کمک کند تا ورزش ایران تجربه‌های کوچک اما سالم باشگاه‌داری را پشت سر بگذارد. پیش از سردار آزمون و تاسیس باشگاه سریک، مهدی مهدوی‌کیا، کاپیتان سابق تیم ملی ایران، نیز باشگاه فوتبال کیا را تاسیس کرد. او توانست با استعدادیابی از سراسر ایران تیم‌های مختلفی را در رده‌های سنی پایه بسازد، در تورنمنت‌های آماتوری در اروپا شرکت کند و برای بازیکنان تیم‌هایش فضای زندگی حرفه‌ای‌ را پدید بیاورد.

سردار آزمون هم در رشته موردعلاقه‌ خود والیبال تیمی را در زادگاهش گنبد ساخت که بسیاری از بازیکنانش بومی‌اند؛ اما مهم‌تر از آن، تمرین باشگاه‌داری بدون وابستگی دولتی یا بدون وابستگی به منابع مالی رانتی است؛ چیزی که ورزش ایران در چهاردهه اخیر کمتر آن را به خود دیده است.

تمرین باشگاه‌داری سردار آزمون یا مهدی مهدوی‌کیا هرچند به ساخت باشگاه‌هایی کوچک و کم‌هزینه منجر شود، بهترین اتفاق برای ورزش ایران است. همین که گردش مالی سالم در باشگاه‌داری اتفاق بیفتد، شاید برای دیگران ترغیب‌کننده باشد و به شکل‌گیری باشگاه‌های دیگری منجر شود که برای ورزش و اقتصاد مبتنی بر بازار ورزش کار می‌کنند؛ بی‌شباهت به آن هزینه‌های گزاف که امثال حسین هدایتی- باشگاه استیل‌آذین- و بابک زنجانی- باشگاه راه‌آهن سورینت- در ورزش کردند و عاقبت کار پیدا بود که منبع مالی آن خاصه‌خرجی‌ها اختلاس‌ها و پولشویی‌های چند هزار میلیاردی است.

سریک امسال از تیم‌های جذاب لیگ برتر والیبال زنان است؛ نه فقط به دلیل مالک آن که یک بازیکن شناخته‌شده فوتبال است، بلکه برای تجربه تازه‌اش به عنوان یک باشگاه خصوصی و خانوادگی و با نیلوفر حجتی، مربی جوانی که از تیمی قهرمان آمده است تا رویاهای یک تیم تازه‌وارد در لیگ برتر را محقق کند.

بیشتر از فوتبال