اختلاف بر سر میراث گاندی در۱۵۰سالگرد تولد رهبر استقلال هندوستان

پیش از هر چیزی باید از اعتقاد گاندی به سکولاریسم یاد کرد

فعالان اجتماعی عکس‌های از گاندی و همسرش را در دست دارند. 2 اکتبر 2019
Money SHARMA / AFP

 نارندرا مودی از هندیان خواست «دوش به دوش هم  برای رهاندن جهان از نفرت‌ها» تلاش کنند اما منتقدان وی می‌گویند اقداماتی که دولت او در کشمیر و آسام انجام داده است با آرمان‌های گاندی میانه‌ای ندارد.

سراسر هندوستان در روز چهارشنبه و در صد و پنجاهمین سالگرد تولد مهاتما گاندی معروف به پدر ملت شاهد برگزاری انواع مراسم بود.

ناندرا مودی نخست وزیر هندوستان اول صبح برای ادای احترام به رهبر استقلال این کشور به بنای یادبود راج قات در کرانه‌ی رود یامونا در دهلی رفت.

دولت به مناسب این سال‌گرد که تعطیل ملی هم هست دو موضوع کلیدی پاکیزگی و محیط‌زیست را پررنگ می‌کند زیرا معتقد است که گاندی به این دو موضوع دل‌بستگی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی تکمیل برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی ساخت بیش از ۱۰۰ میلیون توالت در سراسر هندوستان، آقای مودی در مراسمی که بعد در ایالت زادگاه‌اش گجرات برگزار شد هندوستان را کشور عاری از قضای حاجت در فضای باز(ODF) اعلام کرد.

حکومت‌های مرکزی و ایالتی طرح‌های متنوعی هم برای رسیدگی به معضل مزمن پسماندها اعلام کردند، معضلی که چشم‌انداز تمام شهرها و خیابان‌های مهم هندوستان را زشت کرده است.

آقای مودی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز از هندیان خواست اتحاد داشته باشند و برای بزرگ‌داشت میراث گاندی «دوش به دوش هم برای رهاندن جهان از نفرت‌ها،خشونت و رنج کار کنند». در این مقاله آمده است که گاندی « قابلیت منحصر به فردی داشت که بین برخی از بزرگ‌ترین تعارضات در تاریخ بشر نقش پل را ایفا کند».

البته هر دو موفقیت‌هایی که دولت در روز چهارشنبه در عرصه‌ی خط‌مشی‌ها اعلام کرد منتقدان خاص خود را دارند و طبق ارزیابی‌های مستقلی که انجام گرفته است در عمل در بسیاری از شهرها و روستاهایی که عاری از قضای حاجت در فضای باز اعلام کرده‌اند همچنان قضای حاجت در فضای باز رواج دارد.

البته دولت مودی بابت تلاش‌های‌اش مورد تقدیر قرار گرفته است و بیل گیتس جایزه‌ی دروازه‌بان جهان را به نخست وزیر هندوستان داده است گرچه بنیاد گیتس قبول دارد که هندوستان «هنوز راه درازی در پیش دارد».

در ضمن مقامات که تا دو هفته قبل با آب و تاب  از ممنوع کردن سراسری انواع محصولات پلاستیکی تک‌کاربری به مناسبت تولد گاندی حرف می‌زدند در عمل فقط از وزارت محیط زیست خواسته‌اند به مقیاس طرح آگاهی‌رسانی بیافزایند و بیش‌تر «در مورد اثرات بد پلاستیک به مردم بگویند».

در ضمن راجع به روش آقای مودی و حزب ملی‌گرای هندوی حاکم یعنی بی‌جی‌پی‌ در استفاده از وجهه‌ی گاندی در تبلیغ بسیاری از بزرگ‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های‌شان نگرانی‌های بیش‌تری وجود دارد.

در ماه‌های اخیر بابت انسداد تمامیت‌خواهانه‌ی ارتباطات و آزادی رفت و آمد در کشمیر و هم‌چنین ثبت مشخصات شهروندی در مرز آسام و سپس بیگانه اعلام کردن حدود دو میلیون نفر از دولت هند انتقاد کرده‌اند.

با آن که صبح چهارشنبه در مراسم یادبود گاندی در مجلس نمایندگان شاهد صحنه‌هایی از اتحاد فراحزبی بودیم سونیا گاندی رییس گروه اصلی مخالفان یعنی حزب کنگره در سخن‌رانی‌اش طی دیدار از بنای یادبود راج ‌قات  به شدت به بی‌جی‌پی حمله کرد.

خانم گاندی عروس ایندیرا گاندی نخست وزیر پیشین و دختر جواهر لعل نهرو اولین نخست‌وزیر هندوستان و معاصر گاندی است.

خانم گاندی گفت  روح مهاتما گاندی «دچار رنج و غذاب می‌شد اگر رویدادهای چند سال اخیر هندوستان را می‌دید» و در حالی که منظورش حزب حاکم بود در ادامه گفت: «آن‌هایی که مجری سیاست‌های کذب هستند فلسفه‌ی عدم خشونت گاندی را نمی‌فهمند».

استاد تاریخ خانم «مریدولا موخرجی» هم که چند کتاب راجع به جنبش استقلال هندوستان نوشته است در مراسمی راجع میراث گاندی به میزبانی سازمان مردم‌نهاد و فعال اجتماعی «نهد» سخن‌رانی کرد.

خانم موخرجی به ایندپندنت گفت بیش و پیش از هر چیزی باید از اعتقاد گاندی به سکولاریسم یاد کرد در حالی که حزب حاکم از « موج اکثریت‌گرایی و احساسات اقلیت‌ستیزی حاکم بر کشور» سود می‌برد».

« فقط نباید روی یکی از دغدغه‌های گاندی یعنی پاکی انگشت گذاشت و این واقعیت را به دست فراموشی سپرد که بیش و پیش از هر چیز با سرکوب مبارزه می‌کرد».

« آیا [آقای مودی] قلع‌وقمع‌[مسلمانان] را نمی‌بیند، رویدادهای کشمیر را نمی‌بیند؟ از سخنان گاندی استفاده می‌کند اما آیا گاندی هرگز چنین وضعی را برای هندوستان می‌خواست؟ به نظر من اگر زنده بود در مورد روش حاکمیت جناب نخست‌وزیر آقای مودی حرف‌های زیادی می‌داشت».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent