رقص و آوازخوانی طالبان کنار آرامگاه شهید احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان

صالح: طالبان با رقصیدن در کنار آرامگاه قهرمان ملی به او بی‌حرمتی کردند

طالبان سه هفته پس از تسلطشان بر افغانستان به دره پنجشیر وارد شدند و سنگ مزار قهرمان ملی را شکستند- عکس از بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، رقص طالبان در کنار آرامگاه قهرمان ملی افغانستان در پنجشیر را توهین به این شخصیت توصیف کرد.

روز دوشنبه، ویدیویی در رسانه‌ها پخش شد که نشان می‌داد گروهی از نیروهای طالبان در پنجشیر، کنار آرامگاه احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، آواز می‌خوانند و رقص اتن (نوعی رقص ویژه افغانستان به ویژه برای پشتون‌ها) می‌کنند. صالح رقص اتن کردن طالبان در کنار مزار احمدشاه مسعود را توهین به این شخصیت توصیف کرد و این عمل را مهر تایید دیگری بر لزوم دفاع مشروع در برابر جنگجویان طالبان دانست.

احمد شاه مسعود یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی افغانستان است که ۱۴ سال با نیروهای شوروی سابق که حامی حکومت وقت افغانستان بود، جنگید. او به عنوان مردی آزادیخواه و وفادار به افغانستان شناخته می‌شود. احمد شاه مسعود به مدت پنج سال (۱۳۸۰-۱۳۷۵) با طالبان جنگید و در این سال‌ها طالبان هیچ‌گاه نتوانست به دره پنجشیر که مرکز مقاومت ملی در برابر طالبان بود، وارد شود. او در ۱۸ شهریور ۱۳۸۱ در یک حمله انتحاری که دو فرد عرب تحت‌نام خبرنگار و بهانه مصاحبه با او انجام دادند، جان باخت و در پنجشیر به خاک سپرده شد.

افراد طالبان در نخستین روزهای ورود دره پنجشیر، به آرامگاه این قهرمان ملی رفتند، سنگ مزارش را شکستند و عکس آن را منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح که از سرسخت‌ترین چهره‌های ضدطالبان است در فیس‌بوک نوشت که دفاع مشروع و قیام مسلحانه در برابر جنگجویان جهل و تبعیض و تعصب پایان نیافته، بلکه آهسته‌آهسته داغ‌تر شده است.»

امرالله صالح که پس از فروپاشی دولت افغانستان به پنجشیر رفت و به جبهه مقاومت ملی پیوست، معتقد است که اینک نقاب جعلی شریعت از چهره طالبان برداشته و چهره اصلی آن نمایان شده است. به گفته صالح، زبان تفاهم با طالبان تنها «لوله تفنگ» است و طالبان روسیاه و ذلیل خواهد شد.

امرالله صالح بر نیاز به مقاومت ملی علیه طالبان تاکید کرد و گفت که باید حس انتقام را زنده نگه داشت.

به گفته صالح، طالبان به تاریخ، هویت، فرهنگ، نمادها، گویش زبانی و داشته‌های مادی و معنوی هرکس که طالب نیست، توهین می‌کند. او مردم را به نبرد با طالبان فرا خواند و درخواست کرد هرکس به اندازه توان خود با طالبان مبارزه کند.

امرالله صالح پس از فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی افغانستان، در نبود رئیس‌جمهوری، او سرپرست ریاست‌جمهوری افغانستان است. صالح اینک یکی از اعضای رهبری جبهه مقاومت ملی علیه طالبان است.

بیشتر از جهان