بنی گانتز: اسرائیل همچنان با روسیه در مورد سوریه هماهنگ است

این هماهنگی در راستای توافقی است که به اسرائیل اجازه حمله هوایی علیه اهداف مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در سوریه را می‌دهد

وزیر دفاع اسرائیل بر اهمیت اصرار برای باقی‌ماندن سپاه پاسداران انقلاب در فهرست تروریستی آمریکا تاکید کرد- Twitter/ @gantzbe

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت درپی حمله روسیه به اوکراین و حتی پس‌از ارسال کمک‌های نظامی محدود کشورش به اوکراین، دولت اسرائیل همچنان به تعامل با روسیه در خاک سوریه ادامه می‌دهد. این تعامل در راستای یک توافق ضمنی است که به اسرائیل اجازه حمله هوایی علیه اهداف مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در سوریه را می‌دهد.

گانتز در گفت‌وگو با پادکست «درباره اسرائیل» که ۱۲ اردیبهشت (دوم ماه مه) در وب‌سایت خبری-تحلیلی المانیتور منتشر شد، با اشاره به ایران به‌عنوان «بزرگ‌ترین صادرکننده تروریسم در جهان»، بر اهمیت اصرار برای باقی‌ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست جمهوری اسلامی ایران برای خارج‌‌کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه (FTO) آمریکا به‌عنوان بخشی از مذاکرات ایران و ایالات متحده برای بازگشت به برجام (توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵)، در هفته‌های گذشته عامل مناقشات گسترده‌ای به‌ویژه در ایران و ایالات متحده بوده است. مقام‌های اسرائیلی مخالفت شدید خود را با پذیرش این درخواست اعلام کرده و به‌طور علنی و خصوصی، پیگیر کارزار فشرده‌ای علیه آن بوده‌اند. 

به نوشته المانیتور گزارش‌ها حاکی از آن است که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز توصیه کرده بودند که چنان اقدامی انجام نشود  و درحال حاضر، به‌نظر می‌رسد دولت ایالات متحده تصمیم گرفته است که سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی نگه دارد.

گانتز به المانیتور گفت: «قطعا با یک موقعیت راهبردی پیچیده روبه‌روییم. صرف‌نظر از اینکه آیا توافقی [برای احیای برجام] امضا خواهد شد یا خیر، ما به برجسته‌کردن فعالیت‌های ایران و تشویق متحدانمان به اقدام [علیه آن] ادامه خواهیم داد.»

او افزود: «از منظر اسرائیل، چه توافقی وجود داشته باشد و چه توافقی وجود نداشته باشد، ما همیشه می‌دانیم که چگونه از خودمان دفاع کنیم و قابلیت‌هایی برای رویارویی با تهدید داشته باشیم.»

گانتز همچنین در پاسخ به سوالی درمورد حمله روسیه به اوکراین و تاثیر احتمالی کمک‌های نظامی -هرچند محدود- اسرائیل به اوکراین بر توافق ضمنی آن کشور با روسیه در جبهه سوریه، به‌صراحت پاسخ داد: «همان‌طور که در همه جبهه‌ها عمل می‌کنیم، [اقدام‌های خود] در این منطقه را با روس‌ها هماهنگ می‌‌کنیم.»

بعد از حمله روسیه به اوکراین، اسرائیل ابتدا سعی کرد موضعی میانه درپیش گیرد و از محکوم‌کردن مستقیم مسکو خودداری کرد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در هفته‌های نخست این بحران در تلاش برای میانجی‌گری بارها با رهبران دو کشور دیدار کرد، اما اقدام‌ها به نتیجه نرسید. درنهایت اسرائیل در جریان رای‌گیری سازمان ملل متحد علیه روسیه رای داد و مقام‌های آن کشور حمله به اوکراین را محکوم کردند. 

پیش‌تر برخی رسانه‌های اسرائیلی، تلاش اولیه آن کشور برای بی‌طرفی در بحران اوکراین را  به نیاز اورشلیم به مسکو برای عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه مرتبط دانسته بودند.