سرانه مصرف روزانه گوشت در ایران به هشت گرم رسید

ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شده است

روند کاهش مصرف گوشت در ایران از سال ۱۳۸۴ آغاز و در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است._ ایرنا

مسعود رسولی٬ دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی می‌گوید، سرانه مصرف گوشت در ایران با ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال​​ ۱۴۰۰ به روزانه هشت گرم در روز (سه کیلو در سال) رسید.

رسولی در گفتگو با سایت «دیده‌بان ایران» از این میزان سرانه مصرف گوشت ابراز نگرانی کرد و گفت جامعه ایران از این نظر شرایط «وخیمی» دارد.

او بر هم ریختگی اقتصادی را عامل کاهش «قدرت خرید مردم» دانست و اضافه کرد استاندارد جهانی مصرف گوشت برای هر نفر در روز ۱۰۰ گرم است.

این مقام هشدار داد ادامه چنین وضعیتی می‌تواند منجر به تعطیلی واحد‌های تولیدی و بسته‌بندی گوشت شود.

قیمت گوشت قرمز از اسفند سال ۱۴۰۰ روند افزایشی یافته و همین بالا بودن قیمت‌، بازار را از رمق انداخته و باعث کاهش مجدد خریداران فرآورد‌های گوشتی در ایران شده است.

شهریار حیدری نماینده قصر شیرین و سرپل ذهاب هم روز یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در جلسه علنی مجلس گفت: «خرید گوشت و میوه {برای مردم ایران} آرزو شده است.»

روند کاهش مصرف گوشت در ایران از سال ۱۳۸۴ آغاز و در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

سال ۱۳۸۴ سرانه مصرفی گوشت هر خانواده ایرانی سالانه ۵۷ کیلوگرم بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ به  کمتر از ۱۲ کیلوگرم در سال برای هر خانواده کاهش یافت.

قیمت گوشت قرمز در یک ماه پایانی سال ۱۴۰۰ هم بیش از ۴.۶ درصد افزایش یافت و سرانه مصرف گوشت در ایران را به شدت کاهش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مساله باعث شده که ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شود.

گزارش‌ها از ایران حکایت از آن دارد ضایعاتی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله که پیش‌تر پس از پاک کردن دور ریخته می‌شد، در حال حاضر به قیمت کمتر از مرغ و گوشت فروخته می‌شود.

آبان ماه سال ۱۳۹۹ قیمت یک بسته اسکلت گوسفند ۱۵ هزار تومان و اسکلت گاو ۱۰ هزار تومان بود که با افزایش چندباره قیمت فرآورد‌های گوشتی در دو سال گذشته، قیمت این قبیل ضایعات هم افزایش یافته است.

افزایش قیمت نهاده‌های جو، ذرت و سویا موجب افزایش هزینه تولید فرآورد‌های گوشتی شده است.

مهر ماه سال ۱۴۰۰ منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام گفته بود با ورود تفاله و تفاله نیشکر به سبد غذایی دام‌ها، چربی آنها چند برابر شده و دامدار‌ها به جای گوشت، چربی پرورش می‌دهند.

پوریان افزود، «۲۰۰ هزار راس گوساله چربی بالا دارند که قابلیت مصرف در کشور را ندارند و باید در کوتاهترین زمان ممکن صادر شود.»