گردشگری ترکیه به مسافران عربستانی و اماراتی امید بسته است

روند عادی‌سازی روابط ترکیه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، رزرو هتل‌های ترکیه را به مرز ۹۰ درصد رساند

یکی از فعالان صنعت گردشگری ترکیه پیش‌بینی کرد در سال جاری حدود ۷۰۰ هزار گردشگری عربستانی به ترکیه سفر کنند _ reuters

ترکیه که مدتی است اقدام‌هایی برای بهبود و عادی‌سازی روابط خود با عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده، حالا امیدوار است کاهش شکاف‌های سیاسی با این دو کشور، بر اقتصاد ترکیه به ویژه در صنعت گردشگری آن‌ اثرگذار باشد.

فعالان صنعت گردشگری ترکیه که سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دو کشور عربی منطقه را کمکی به احیای گردشگری این کشور دانستند، اعلام کردند که هتل‌های لوکس شهرهای مهم گردشگری ترکیه تقریبا به طور کامل رزرو شده‌‌اند.

روزنامه دیلی صباح، با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از رزرو هتل‌ها از طرف گردشگران منطقه خلیج‌فارس صورت گرفته، نوشته است: «پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضا، میزان اشغال هتل‌ها به ویژه اتاق‌های لوکس آن، در ماه می به ۹۰ درصد برسد. همچنین این میزان در فاصله ماه ژوئن و سپتامبر در نزدیکی دریای سیاه ترکیه، از مرز ۹۰ درصد هم فراتر خواهد رفت.»

صنعت گردشگری ترکیه در حالی روند رو به بهبود را تجربه می‌کند که سازمان جهانی گردشگری نیز به تازگی اعلام کرده بود، با کاهش شیوع کرونا و افزایش سفر، این صنعت در سال جاری میلادی رشد ۳۰ تا ۷۸ درصدی خواهد یافت. البته این سازمان عنوان کرده که بازگشت صنعت گردشگری به وضعیت عادی قبلی (قبل از شیوع کرونا) تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

ترکیه نیز که صنعت گردشگری از حوزه‌های اقتصادی مهم آن به شمار می‌آید، در فاصله حداقل دو سال گذشته از شیوع کرونا آسیب زیادی دید. حالا در کنار کاهش شیوع کرونا، چوراباتیر، رئیس فدراسیون هتلداری ترکیه، اقدام‌های دیپلماتیک اخیر دولت این کشور در روند عادی‌سازی روابط خود با ریاض و ابوظبی را عاملی اثرگذار بر صنعت گردشگری این کشور اعلام کرده است.

چوراباتیر افزایش تقاضای سفر از دو کشور یاد شده به ترکیه را اینگونه شرح داد: «گردشگرانی که از منطقه خلیج‌فارس می‌آیند، غذای خوب را دوست دارند و پول خوبی خرج می‌کنند، بنابراین با حضور آنها تقاضا در بخش گردشگری محدود به هتل‌ها نبوده و تمام اجزای این صنعت از بخش رستوران و تاکسی گرفته تا خرید سوغات، بهبود خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۵۰ هزار گردشگر از عربستان سعودی به این کشور سفر کرده بودند، پیش‌بینی کرد این رقم در سال جاری به حدود ۷۰۰ هزار گردشگر برسد.

احمد ارسلان، از دیگر فعالان صنعت گردشگری ترکیه نیز عنوان کرده که در کنار شاهزاده‌ها، شهروندان دبی و عربستان سعودی، برخی از شهروندان روسیه نیز هتل‌های استانبول را رزرو کرده‌اند که این موضوع به افزایش قابل توجه قیمت اتاق‌های هتل‌ها در این شهر منجر شده است.

اردوغان به تازگی سفری دو روزه به عربستان سعودی داشت و با ملک سلمان دیدار کرد. او که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز دیدار داشت، عنوان کرد: «ترکیه و عربستان سعودی در تلاش هستند تا عصر تازه‌ای در روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی خود آغاز کنند.» این دیدار در حالی انجام شد که آخرین دیدار سران دو کشور در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته بود.

موضوع قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۸ باعث افزایش شکاف میان این دو قدرت منطقه شده بود. پیش از آن نیز به دنبال جنبش‌های عربی سال ۲۰۱۱، اختلاف‌های ایدئولوژیک و سیاسی میان آنکارا و ریاض، به فاصله میان آنها منجر شده بود.

بیشتر از جهان