شماری‌از غیرنظامیان از کارخانه فولادسازی ماریوپل فرار کردند

طبق گزارش‌ها، سربازان روسیه ۲۰ آوریل این کارخانه را به شدت بمباران کردند

حداکثر ۲۵ غیرنظامی از یک کارخانه فولادسازی تحت محاصره‌ در ماریوپل گریخته‌اند و طبق گزارش‌ها صدها غیرنظامی همچنان در آن گیر‌ افتاده‌اند.

کارخانه فولادسازی آزووستال در جنوب اوکراین، تنها بخشی از ماریوپل است که هنوز نیروهای ولادیمیر پوتین تصرف نکرده‌اند.

 طبق گزارش‌ها، سربازان روسیه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) این کارخانه را به‌شدت بمباران کردند و از آن پس، مردم در زیرزمین‌های آن پناه گرفته‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های کرملین ۲۵ غیرنظامی ازجمله شش کودک زیر ۱۴ سال از این کارخانه رفته‌اند، اما در این گزارش‌ها اشاره‌ای نشده است که به کجا رفته‌اند. سربازان اوکراینی مستقر در داخل این کارخانه فولادسازی این رقم را ۲۰ زن و کودک ذکر کرده‌اند.

 طبق گزارش‌ها، در میان کسانی که رفته‌اند افراد مسن هم بودند.

سویاتوسلاو پالامار، معاون فرمانده هنگ آزوف، گفت افراد مسن، زنان و کودکان «با طناب» از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او گفت آن‌هایی که رفته‌اند «به مکان مناسبی انتقال یافته‌اند» و امیدوار است که به زاپوریژیا منتقل شوند.

 وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل، هم در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت افراد پنهان‌شده در این کارخانه فولادسازی «در مرز مرگ و زندگی» بوده‌اند و «دعا می‌کردند نجات پیدا کنند».

پوتین هفته گذشته گفته بود ماریوپل -شهری بندری در ساحل دریای سیاه- تصرف شده است و به سربازان روسیه دستور داد راه‌های این منطقه صنعتی را چنان مسدود کنند «که حتی مگس هم نتواند از آن بگذرد».

از سوی دیگر، طبق گزارش‌ها آنجلینا جولی را دیده‌اند که به بازدید شهر کی‌یف در اوکراین آمده است. این بازیگر در ویدیویی منتشرشده در فیسبوک، لبخندزنان و در حال سفارش قهوه برای طرفداران دست تکان می‌دهد.

جولی سال‌های طولانی با‌ عنوان نماینده ویژه کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد کار کرده است، اما جزئیات این سفر او به اوکراین نامشخص است.

مقام‌های اوکراینی همچنین روز شنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت)، روسیه را به انجام حمله‌های موشکی در جنوب و شرق اوکراین متهم کردند.

کرملین در حمله به اوکراین که  از ۲۴ فوریه (پنحم اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد، پس از آن‌که نتوانست کی‌یف را تصرف کند، تمرکز خود را به این مناطق کشور معطوف کرده است.

از آن تاریخ، هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند و بیش از پنج میلیون نفر به‌دلیل آن‌که شهرک‌ها و شهرهایشان بر اثر حمله‌های هوایی ویران شده است، از کشور گریخته و پناهنده شده‌اند.

نیروهای پوتین با تصرف شهر خرسون در جنوب توانسته‌اند در ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایلی) شمال کریمه الحاق‌شده به روسیه، جای پایی به‌دست آورند.

نیروهای روسیه بخش بزرگی از ماریوپل را نیز تصرف کرده‌اند به‌طوری که روسیه در۲۱ آوریل اعلام پیروزی کرد و مدعی شد این شهر به دست سربازان روسیه «آزاد» شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان