ابراهیم رئیسی: به‌جای دانش‌اندوزی در افغانستان جریان تکفیری تقویت می‌شود

رئیسی از کشورهای اسلامی خواست برای مبارزه با جریان‌های تکفیری در منطقه متحد شوند

«انتظار می‌رفت که با پایان درگیری‌ها، امنیت، رفاه و علم‌آموزی دختران و پسران افغان، چشم و دل دوستان افغانستان را روشن و گرم کند. اما اینک روندی خطرناک از ترویج ناامنی تکفیری با هدایت خارجی مشاهده می‌شود.»- Wakil KOHSAR / AFP

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل) در دیدار با سفیران و نمایندگان سیاسی کشورهای اسلامی در این کشور درباره تقویت هدفمند جریان‌های تکفیری و تروریستی در افغانستان صحبت کرد و گفت انتظار می‌رفت با پایان جنگ زمینه دانش‌اندوزی و تحصیل در افغانستان فراهم شود. رئیسی در این نشست با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: «انتظار می‌رفت که با پایان درگیری‌ها، امنیت، رفاه و علم‌آموزی دختران و پسران افغان، چشم و دل دوستان افغانستان را روشن و گرم کند. اما اینک روندی خطرناک از ترویج ناامنی تکفیری با هدایت خارجی مشاهده می‌شود.»

رئیسی با کنایه به توانایی طالبان در تامین امنیت و ثبات در افغانستان گفت به نظر می‌رسد که گروه‌های تروریستی در پی شعله‌ور کردن آتش جنگ فرقه‌ای در افغانستان‌اند. این در حالی است که طالبان بزرگترین دستاوردشان را پایان جنگ در افغانستان و تامین امنیت سراسری در کشور عنوان می‌کنند. رئیسی در این نشست از کشورهای اسلامی خواست تا دست به دست هم بدهند و در مقابله با جریان‌های تکفیری قوی عمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه داعش و برخی گروه‌های ناشناس دیگر در کمتر از دو هفته گذشته دست‌کم شش حمله مسلحانه به محله‌های هزاره‌ و شیعه‌نشین در افغانستان انجام دادند که تلفات فراوانی در پی داشت. ایران پنج روز پس از حمله خونین به مسجد شیعیان در شهر مزارشریف، یک هواپیما حامل دارو و لوازم پزشکی برای کمک به زخمیان این حادثه فرستاد. ایران در هشت ماه گذشته و پس از تسلط طالبان، بیش از ۳۰ محموله کمکی به افغانستان فرستاده است.

یکی از نمایندگان مجلس ایران پیش از تسلط طالبان، این گروه را «جنبش اصیل منطقه» خواند. پس از تسلط طالبان نیز ایران ازجمله نخستین کشورهایی بود که روابط نزدیک با طالبان را آغاز کرد و حتی میزبان نشست کشورهای همسایه با حضور وزیر خارجه طالبان شد.

اکنون که طالبان بر حکومت تک‌قومی و تک جنسیتی‌شان پافشاری می‌کنند، رئیس‌جمهوری ایران به نیاز شکل‌گیری یک حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقلیت‌های افغانستان اشاره می‌کند و طالبان را به شریک کردن دیگر اقوام و فرقه‌های مذهبی افغانستان در ساختار حکومت فرا می‌خواند.

ایران هرچند تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما اخیرا سه دیپلمات طالبان را در سفارت افغانستان در تهران پذیرفت. پیش از این نیز پاکستان، ترکمنستان، چین، ازبکستان، روسیه و قطر دیپلمات‌های طالبان را در کشورهایشان پذیرفته بودند.