اقتصاد ایالات متحده ۱.۴ درصد کوچک شد

افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، کاهش صادرات و پایان پرداخت‌های نقدی به افراد، همگی در این کاهش نقش داشتند

این خبر در حالی‌ منتشر می‌شود که جو بایدن تلاش می‌کند از نگرانی درباره تورم جلوگیری کند و بیشتر تقصیرها را به گردن عواملی بیرونی می‌اندازد ـ SPENCER PLATT / GETTY IMAGES VIA AFP

تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۲ با نرخ سالانه ۱.۴ درصد کاهش پیدا کرد و نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی افزایش یافته است.

این خبر در حالی‌ منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش می‌کند از نگرانی درباره تورم جلوگیری کند. بایدن روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بیشتر تقصیرها را به گردن عوامل بیرونی انداخت.

او گفت: «برآورد رشد سه‌ماهه گذشته تحت تاثیر عوامل فنی قرار گرفت، ایالات متحده آمریکا با چالش‌های کووید-۱۹ در سراسر جهان، تهاجم غیرقانونی پوتین به اوکراین و تورم جهانی از موضع قدرت برخورد کرده است.» بایدن همچنین به افزایش هزینه مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاری تجاری و سرمایه‌گذاری مسکونی اشاره کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی با تکرار موضع رئیس‌جمهوری گفت که هنوز داده‌های بسیار مثبتی مانند افزایش هزینه مصرف‌کنندگان وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به خبرنگاران گفت: «این عدد کاهش یافته بود، اما از آن‌جا که اقتصاد ما تا حد زیادی بهتر از بسیاری از اقتصادهای سراسر جهان عمل می‌کند، بنابراین با اینکه کالاهای زیادی را از کشورهای دیگر تهیه می‌کردیم، ظرفیت خرید کالاهایمان یکسان نبود. به همین دلیل این رقم پایین‌تر بود و بعد موجودی کالا نیز یکی دیگر از داده‌هایی است که اندازه‌گیری می‌شود.»

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی ایالات متحده آمریکا دریافت که افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ ناشی از سویه اومیکرون در برخی نقاط کشور محدودیت‌ها و اختلال‌هایی در مشاغل ایجاد کرده است. به همین شیوه، کمک‌های دولتی مثل وام‌های قابل‌ بخشش به مشاغل، کمک‌های بلاعوض به دولت‌های ایالتی و محلی و بهبود کمک‌هزینه بیکاری و بهبود اعتبار مالیاتی کودکان نیز از بین رفته است. مخالفت سناتور جو منشین با افزایش اعتبار مالیاتی کودکان به‌شدت باعث نابودی قانون «بازسازی بهتر» جو بایدن، رئیس‌جمهوری، شد که در راستای ادامه این کمک‌ها بود.

کاهش سرمایه‌گذاری خصوصی با هدف افزایش موجودی، صادرات و مخارج دولتی در هر دو سطح ایالتی و محلی، همگی در این کاهش نقش داشتند. یکی از عوامل اصلی کاهش سرمایه‌گذاری خصوصی با هدف افزایش موجودی، کاهش تجارت عمده‌فروشی وسایل نقلیه موتوری و خرده‌فروشی برای فروشندگان خودرو بود.  

کاهش در کالاهای ناپایا [بی‌دوام]‌ــ شامل اقلامی مانند بنزین، غذا، نوشیدنی، پوشاک و کفش‌ــ به کاهش صادرات انجامید، اما با افزایش پیشنهادهای تجاری مانند خدمات مالی جبران شد. هم‌زمان، در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۲ درآمد دلاری شخصی به میزان ۲۶۸ میلیارد دلار افزایش یافت که بیشتر ناشی از افزایش غرامت کارمندان بود. اما با کاهش هزینه‌های اجتماعی به توازن رسید.

اعتبار مالیاتی افزایش‌یافته کودک در پایان دسامبر ۲۰۲۱ منقضی شد، به این معنی که خانواده‌ها برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ مبلغی دریافت نکردند. مجلس نمایندگان در نوامبر نسخه‌ای از قانون بازسازی بهتر را تصویب کرد که شامل اعتبار مالیاتی کودکان نیز می‌شد، اما منشین در دسامبر مخالفت خود را با این قانون اعلام کرد و عملا آن را از بین برد.

از آن زمان، گفت‌وگوها درباره این اعتبار متوقف شده است.

شرود براون، سناتور دموکرات اهل اوهایو و یکی از حامیان اعتبار مالیاتی، روز چهارشنبه به ایندیپندنت گفت: «من نیمی از عمر حرفه‌ای‌ام را در سنا گذرانده‌‌ام، روی این کار کرده‌ام و تا زمانی که آن را عملی نکنیم دست از تلاش برنمی‌دارم. پیش‌بینی من این است که این قانون به محض اجرایی شدن به اندازه تامین اجتماعی محبوب خواهد شد.»    

مخارج شخصی مصرف‌کنندگان به‌طور کلی افزایش یافت. اما این جهش در افزایش خدماتی مثل مراقبت‌های بهداشتی مشخص شد، در حالی‌ که که مصرف کالاهای ناپایا مثل بنزین و سایر انرژی‌ها کاهش یافت.

© The Independent

بیشتر از جهان