مخالفت تهران با درخواست پاریس برای آزادی فریبا عادلخواه

عباس موسوی: ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد

عکس از توانا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به درخواست همتای فرانسوی خود برای آزادی فریبا عادلخواه پژوهشگر ایرانی-فرانسوی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد،‌ آزادی او را منتفی دانست. عباس موسوی تاکید کرد، مداخله پاریس روند رسیدگی به این پرونده را دشوارتر می‌کند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه گفته بود، پاریس تا کنون چندین بار خواستار دسترسی کنسولی به فریبا عادلخواه شده و از نزدیک موضوع را زیر نظر دارد. او بار دیگر از تهران خواست این شهروند ایرانی-فرانسوی را آزاد کند.

خبر بازداشت فریبا عادلخواه در تیرماه منتشر شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس روز ۱۷ خردادماه در منزل خود بازداشت شده است.

نزدیکان به فریبا عادلخواه می‌گویند که در زندان اوین به سر می‌برد و خانواده‌اش توانسته‌اند با او ملاقات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال اتهام دقیق او و روند دادرسی‌اش روشن نیست و مشخص نیست تا چه زمانی در بازداشت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، عباس موسوی، روز جمعه در واکنش به درخواست فرانسه گفت: مداخله فرانسه در پرونده اتباع ایرانی فاقد وجاهت است. او همچنین تاکید کرد که این اقدام فرانسه کمکی به حل موضوع نمی‌کند و آن را پیچیده‌تر خواهد کرد.

عباس موسوی بار دیگر تاکید کرد که ایران تابعیت مضاعف اتباع ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد و از آنجایی که فریبا عادلخواه تبعه ایران محسوب می‌شود، پرونده او به عنوان یک ایرانی در حال رسیدگی است.

مخالفت صریح تهران با درخواست پاریس در حالی انجام می‌شود که تلاش‌های چند ماهه امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهور فرانسه برای پایان دادن به بن‌بستی که ایران در آن به سر می‌برد تا کنون به نتیجه نرسیده است. 

از سوی دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اروپائیان را غیر قابل اعتماد توصیف کرده و وعده‌های آنها را پوج خوانده است.

او همچنین تاکید کرده که گام چهارم ایران در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای باید برداشته شود.

در همین حال برخی رسانه‌های فرانسوی از جمله فیگارو مدعی شده‌اند که بازداشت فریبا عادلخواه در راستای مبادله زندانیان انجام شده است. 

دست کم ۱۴ دوتابعیتی با اتهام جاسوسی در ایران زندانی هستند و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر به نیویورک پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرده بود. 

بیشتر از