پنتاگون: روسیه ۷۰ درصد از تسلیحات هوشمند خود را در اوکراین از دست داده است

روسیه خسارت‌های سنگینی متحمل شده است و بعید به نظر می‌رسد که مسکو بتواند با ادامه راهبرد کنونی به اهدافش برسد

«هرگونه درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه در میدان نبرد اوکراین به معنای آغاز جنگ جهانی سوم است» - Genya SAVILOV / AFP

بر اساس اظهارات یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، نیروهای روسی از زمان آغاز حمله نظامی به اوکراین، «خسارت‌های راهبردی بسیاری متحمل شده‌اند که جبران آن به سال‌ها زمان نیاز دارد».

این مقام ارشد نظامی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی، مهم‌ترین خسارت روس‌ها را «از دست دادن حدود ۷۰ درصد از سلاح‌های هوشمند بسیار دقیقی» دانست که از زمان آغاز حمله به اوکراین استفاده شده‌اند.

او افزود: «دلایل متعددی باعث شد که نیروهای روسی چنین خسارت بزرگی را متحمل شوند. عمده‌ترین عامل آسیب‌پذیری ارتش روسیه در جنگ اوکراین این است که شمار زیادی از افسران بلندپایه روسی فاقد مهارت‌های لازم نظامی و جنگی‌اند، زیرا پدیده خویشاوندسالاری و منافع شخصی در روند ارتقای درجه افسران ارتش روسیه نقشی بسیار اساسی دارد.»

این مقام ارشد نظامی تصریح کرد: «گزارش‌های امنیتی که در اختیار پنتاگون قرار گرفته، نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از فرماندهان نیروهای مسلح خشمگین است و اعتماد خود به ژنرال‌های ارشد روسی را از دست داده است». او خاطرنشان کرد: «روابط پوتین با سرگئی شویگو، وزیر دفاع، دیگر مانند گذشته قوی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که ولادیمیر پوتین و سایر مقام‌های ارشد روسیه پیوسته تاکید می‌کنند که عملیات نظامی در اوکراین بر اساس راهبردهایی ازپیش‌تعیین‌شده ادامه دارد و مسیر رسیدن به اهداف موردنظر را طی می‌کند، کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده در خصوص ادعاهای مسکو درباره وضعیت نیروهای روسیه در میدان نبرد اوکراین و دستاوردهایی که ارتش روسیه از آن‌ها دم می‌زند، تردید دارند. واشنگتن بر این باور است که روسیه خسارت‌های سنگینی متحمل شده است و بعید به نظر می‌رسد که مسکو بتواند با ادامه راهبرد کنونی هدف قابل‌ذکری را برآورده کند.

از سوی دیگر، روسیه هشدار می‌دهد که تشدید تنش بین روسیه و غرب می‌تواند به جنگ جهانی سوم منتهی شود. در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دوشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی، با اشاره به خطر روزافزون تشدید تنش بین روسیه و غرب هشدار داد که ادامه روند کنونی نه تنها دامنه جنگ اوکراین را گسترش می‌دهد، بلکه می‌تواند جهان را با خطر وقوع جنگ جهانی سوم مواجه کند.

البته سران کشورهای غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، بارها هشدار داده‌اند که هرگونه درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه در میدان نبرد اوکراین به معنای آغاز جنگ جهانی سوم است.

ناظران و کارشناسان نظامی بر این باورند که تکرار هشدار درباره پیامدهای تبدیل جنگ روسیه و اوکراین به جنگ جهانی سوم، اغراق و گزافه‌گویی نیست؛ بلکه بیانگر واقعیت تلخ و شرایط دشواری است که جهان در آستانه روبه‌رو شدن با آن است.