روسیه: ایران به ما سلاح نداده است

سفارت روسیه در تهران خبر روزنامه گاردین لندن را تکذیب کرد

روزنامه گاردین از تحویل سامانه موشکی باور۳۷۳ به روسیه خبر داده بود- عکس از ایرنا 

سفارت روسیه در تهران اعلام کرد ادعای بعضی رسانه‌ها مبنی بر ارسال سلاح از ایران به این کشور کذب است.

این سفارتخانه روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «اطلاعاتی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر اسال تسلیحات ایرانی به روسیه منتشر شده جعلی است و با واقعیت مطابقت ندارد.»

روزنامه «گاردین» چاپ لندن، چندی پیش در گزارشی مدعی شده بود که ایران تجهیزات و مهماتی را که به عراق فرستاده می‌شود از طریق شبکه‌های قاچاق اسلحه خود به روسیه می‌رساند تا از آن‌ها در جنگ این کشور در اوکراین استفاده شود.

این روزنامه در ضمن مدعی شده بود که سامانه موشکی باور ۳۷۳ ساخت ایران که مشابه «اس ۳۰۰» روسیه است نیز به این کشور داده شده و در ضمن ایران یکی از «اس ۳۰۰»هایی را که از روسیه گرفته بوده به آن کشور پس داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انتشار این خبر، سفارت ایران در لندن آن‌را تکذیب کرد وخبر گاردین را قصه‌سازی و بدون حقیقت دانست.

سفارت ایران در صفحه توییتر خود نوشته بود: «تلاش برای مربوط کردن تحولات اخیر در اوکراین به تحولات در خاورمیانه و اشاره به نام جمهوری اسلامی ایران عملی غیرحرفه‌ای و غیر قابل قبول است و نشانی از بی‌احترامی به خوانندگان روزنامه. از گاردین انتظار می رود حقیقت را منتشر کند اما مقاله امروز مغایر با این رویکرد است. ما علیه این مساله اعتراض می‌کنیم و خواهان اقدامات لازم در این زمینه هستیم.»

با این‌که سفارت ایران واکنشی بلافاصله به این خبر نشان داده بود، سفارت روسیه تنها پس از دو هفته این واکنش را نشان داده است.

روزنامه «گاردین» نوشته بود که گزارشش بر مبنای گفتگو با برخی از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت حکومت ایران و دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه است.