پنج کیلو میوه نوبرانه؛ دست‌کم یک‌ میلیون تومان

خانواده‌ها توان خرید میوه‌های نوبرانه برای کودکان خود را ندارند و از نگاه حسرت‌آمیز آنان رنج می‌کشند

افزایش سرسام‌آور قیمت میوه‌های نوبرانه در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و اقشار مختلف مردم در پی داشت -  اعتمادآنلاین

گزارش‌های میدانی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر حاکی از آن است که خرید چهار نوع میوه نوبرانه نزدیک به یک‌میلیون تومان تمام می‌شود؛ آن هم به شرطی که مقدار خرید هر میوه یک تا ۱.۵ کیلو باشد، وگرنه قیمت‌ها از یک‌ میلیون تومان هم بالا می‌زند.

در حال حاضر هر کیلو زردآلو در میوه‌فروشی‌ها حدود ۲۸۰ هزار تومان است، سیب فرانسوی کیلویی ۱۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود، یک کیلوگرم گوجه‌سبز نیز ۱۹۰ هزار تومان است و برای خرید یک کیلوگرم توت‌فرنگی هم دست‌کم باید ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کرد. این‌ها قیمت‌هایی‌اند که روزنامه خراسان بر اساس مشاهدات میدانی از بازار دستغیب مشهد منتشر کرده است. با این حال قیمت‌ها بر اساس نوع و کیفیت میوه از مغازه‌ای به مغازه‌ای دیگر فرق می‌کند.

گزارش‌های میدانی و قیمت‌ میوه‌های نوبرانه در دیگر شهرها و تهران نیز با بازار دستغیب مشهد تفاوت چندانی ندارد؛ اما شهرداری تهران مدعی است که در میدان‌های میوه و تره‌بار میوه‌های نوبرانه را با قیمت‌های کمتری به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. همشهری آنلاین، وابسته به شهرداری تهران، روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت، این موضوع را مطرح کرد و در خبری نوشت که قیمت انواع میوه در میدان‌های میوه و تره‌بار به‌طور متوسط ۳۷ درصد ارزان‌تر از میانگین قیمت محصولات مشابه در سطح شهر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، با استناد به آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میدان‌های شهرداری تهران، قیمت هر کیلو گوجه‌سبز ۵۹ هزار تومان و توت‌فرنگی ۴۸ هزار تومان اعلام شده است.

مدیران شهرداری بارها ادعای توزیع میوه و سبزیجات ارزان و به‌صرفه در میدان‌های میوه و تره‌بار را مطرح کرده‌اند اما شهروندان می‌گویند کیفیت میوه‌هایی که در این مکان‌ها توزیع می‌شود از مغازه‌ها پایین‌تر است و خریداران از میدان‌های میوه و تره‌بار مجبورند میوه‌های بی‌کیفیت‌تری بخرند تا پول کمتری بپردازند.

افزایش سرسام‌آور قیمت میوه‌های نوبرانه در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و اقشار مختلف مردم در پی داشت اما حسین مصدق، رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار مشهد، می‌گوید که میوه‌فروشی‌های سطح شهر ۳۵ درصد به قیمت‌های خود افزوده‌اند که این مقدار افزایش قیمت مجاز است. او افزایش قیمت میوه‌های نوبرانه را طبیعی دانست و گفت که قیمت‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ بالا نرفته‌اند و روزبه‌روز در حال کاهش‌اند.

با وجود این ادعا، مقایسه قیمت‌های سال گذشته با سال ۱۴۰۱ آشکار می‌کند که برخی میوه‌ها چند برابر گران‌تر شده‌اند. برای مثال، قیمت یک کیلو زردآلو در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۵۵ هزار تومان بود اما حالا به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است. حداکثر قیمت توت‌فرنگی هم کیلویی ۴۰ هزار تومان بود اما حالا برای خرید آن باید ۱۶۰ هزار تومان پرداخت. گوجه‌سبز هم که کیلویی ۸۰ هزار تومان بود حالا به ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

فعالان صنفی می‌گویند قیمت میوه‌های نوبرانه به‌ مرور زمان کاهش می‌یابد اما در شرایطی که قیمت‌ها سرسام‌آور و نجومی شده‌اند، کم نیستند خانواده‌هایی که توان خرید میوه‌های نوبرانه برای کودکان خود را ندارند و از نگاه حسرت‌آمیز آنان به میوه‌هایی که در مغازه‌ها به عابران لبخند می‌زنند، رنج می‌کشند. آنان مجبورند گاه هفته‌ها برای کمی کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه منتظر بمانند؛ انتظاری که بعضی‌وقت‌ها تا پایان فصل طول می‌کشد.

بیشتر از اقتصاد