وال‌استریت ژورنال: اصلاحات ولیعهد عربستان برخی شاهزادگان را به فروش اموال در غرب واداشت

شاهزاده محمد بن سلمان: اگر عربستان سعودی با فساد مقابله نمی‌کرد، نه رشد اقتصادی صورت می‌گرفت، نه وزیران شایسته برسر کار می‌آمدند و نه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور گسترش پیدا می‌کرد

برخی شاهزادگان اموال خود را در غرب فروختند، «زیرا با کاری که ولیعهد انجام می‌دهد و ایجاد فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری، مزایای بیشتری در سرمایه‌گذاری داخل پادشاهی می‌بینند»-Arab News

بنابر گزارش وال استریت ژورنال، از زمانی که شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به موازت افزایش نظارت بر مخارج اعضای فوق‌العاده ثروتمند خانواده سلطنتی دریافتی آن‌ها را کاهش داد؛ برخی شاهزادگان سعودی بسیاری از آثار هنری، قایق‌های تفریحی و املاک خود به ارزش بیش ‌از ۶۰۰ میلیون دلار را در ایالات متحده و اروپا فروخته‌اند.

براساس گزارشی که در روزنامه «وال‌استریت ژورنال» منتشر شد، این معاملات نشان‌دهنده تغییری بنیادین در ثروت شاهزادگان ارشدی است که درآمدهای حاصل ‌از رونق بازار نفت در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی را به برخی از انحصاری‌ترین بازارهای جهان منتقل کرده بودند. مبالغ هنگفت پول عمدتا صرف تملک دارایی‌هایی شد که به‌سختی قابل فروش بودند، یا بابت هزینه‌هایی که برای برخی خانواده‌های سلطنتی با سبک زندگی تجملاتی و در اختیار داشتن کارکنان متعدد، به ۳۰ میلیون دلار در ماه می‌رسید، مصرف شد. 

برخی افراد نزدیک به شاهزادگان سعودی که کار فروش این اموال را برعهده دارند، به وال‌استریت ژورنال گفتند پس‌از این‌که ولیعهد بسیاری از منابع مالی این شاهزادگان را که صرف خرج‌های خارق‌العاده همیشگی آن‌ها می‌شد، قطع کرد، اکنون آن‌ها دارایی‌های خود را در خارج از کشور می‌فروشند تا پول نقد به‌دست آورند.

به گفته آنان، در برخی موارد نیز انگیزه‌شان در اختیار نداشتن دارایی‌های خودنمایانه و تجملی برای جلوگیری از جلب توجه شاهزاده محمد است که از زمان به‌سلطنت‌رسیدن پدرش در سال ۲۰۱۵، امتیازات و دسترسی آن‌ها به بودجه دولتی را در خانواده آل سعود محدود کرده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، دولت عربستان سعودی از این فروش‌ها آگاه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان دارایی‌های از این دست که به‌تازگی فروخته شده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد: یک ملک ۱۵۵میلیون دلاری در بریتانیا، دو قایق تفریحی بزرگ (به‌طول بیش‌از ۶۰متر) و جواهرات اهدایی یکی از پادشاهان پیشین -به‌عنوان هدیه عروسی. 

یک منبع مطلع به وال‌استریت‌ ژورنال گفت که برخی از آنها تمام دارایی‌های خود را در خارج از کشور فروخته‌اند، «زیرا با کار شگفت‌انگیزی که ولیعهد انجام می‌دهد و ایجاد فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری، مزایای بیشتری در سرمایه‌گذاری داخل پادشاهی می‌بیند».

اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی پیش از این، سالانه میلیاردها دلار از محل فروش نفت و املاک و همچنین معاملات تجاری دولتی به‌دست می‌آوردند که شاهزاده محمد بن‌سلمان آن را به‌تدریج قطع کرد. علاوه‌ بر این، دولت اعضای خانواده سلطنتی را به روش‌های دیگری نیز تحت فشار قرار داده و به‌عنوان مثال، از امسال یک مالیات ۲۵۰۰ دلاری برای هر کارگر خانگی فراتر از کارگر چهارم در نظر گرفته است که برای برخی افراد خانواده‌ سلطنتی صدها هزار دلار در سال هزینه خواهد داشت.

برخی سعودی‌هایی که درحال حاضر اموال خود را در خارج به پول نقد تبدیل می‌کنند، ازجمله افرادی‌اند که «کمیسیون مبارزه با فساد» در سال ۲۰۱۷ آن‌ها را به‌طور موقت در هتل ریتز-کارلتون ریاض بازداشت کرده بود. این کمیسیون که به‌دستور ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی، تشکیل شده بود و ریاستش را شاهزاده محمد بن‌سلمان برعهده داشت، تعداد زیادی از شاهزادگان، بازرگانان و مقام‌های وقت و پیشین آن کشور را با اتهام فساد دستگیر کرده بود. بسیاری از دستگیرشدگان پس از تسویه‌حساب مالی آزاد و برخی از این اتهام تبرئه شدند؛ شماری از آن‌ها نیز بعدتر محاکمه شدند.

شاهزاده محمد بن‌سلمان در سال ۲۰۱۶ یک برنامه راهبردی ملی را با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی» با هدف توسعه، تحول و تنوع‌بخشی در اقتصاد و کاهش وابستگی آن کشور به درآمد نفت معرفی کرد. او در کنار طرح‌های ابتکاری و بلندپروازانه، گسترش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و برخی اصلاحات اجتماعی، مبارزه جدی با فساد را نیز یکی از ملزومات تحول اقتصادی کشور در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰» دانسته است.    

ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی با نشریه آمریکایی آتلانتیک که اسفندماه گذشته منتشر شد، تاکید کرد که اگر عربستان سعودی با فساد مقابله نمی‌کرد، نه رشد اقتصادی صورت می‌گرفت، نه وزیران شایسته برسر کار می‌آمدند و نه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور گسترش پیدا می‌کرد.

بیشتر از جهان