وزیر دفاع اسرائیل: باید یک «ائتلاف اطلاعاتی» علیه ایران تشکیل شود

در صورت عدم توافق، اسرائيل فورا طرح «بی» خود را فعال می‌کند

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، خواهان ایجاد یک «ائتلاف اطلاعاتی» در منطقه، برای مقابله به اقدامات ایران شد - JACK GUEZ / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، خواهان ایجاد یک «ائتلاف اطلاعاتی» در منطقه، برای مقابله به اقدامات ایران شد.

گانتز، روز دوشنبه ۲۲ فروردین، در جریان نشست مجازی مجمع سیاست‌گذاری «موسسه واشنگتن» گفت: در صورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، ما در یک وضعیت متفاوت قرار می‌گیرم و لازم است برای نظارت بر عمل‌کرد ایران، یک «ائتلاف اطلاعاتی» تشکیل شود.

روزنامه اورشلیم‌پست، روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین، در یادداشتی به نقل از وزیر دفاع اسرائیل نوشت که ایران به روند غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و به غنی‌سازی ۹۰درصدی که برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای مناسب است؛ نزدیک شده است. به گفته وزیر دفاع اسرائیل، ایران هر زمانی که تصمیم بگیرید می‌تواند به این هدف برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسرائيل در بخش دیگری از صحبت‌های دوشنبه‌شب خود در «موسسه واشنگتن»، با اشاره به موضع‌گیری محتاطانه کشورهای غربی در قبال روسیه و بحران فعلی اوکراین گفت این کشورها به دلیل برخورداری روسیه از سلاح هسته‌ای، در قبال مسکو محتاط هستند و این چیزی نیست که اسرائيل در قبال مسئله ایران بخواهد.

به گفته گانتز، اگر توافقی معناداری با ایران به دست نیاید؛ اسرائیل فورا «طرح بی» خود را فعال خواهد کرد. به گفته وزیر دفاع اسرائیل، این کشور باید اطمینان حاصل کند که دامنه همکاری اطلاعاتی‌اش در قبال ایران گسترش می‌یابد تا کمبودهای ناشی از بازرسی‌های بین‌‌المللی بر روی برنامه اتمی ایران جبران شود. به گفته وزیر دفاع اسرائیل: این کشور باید علاوه بر تقویت روابط خود با کشورهای منطقه، توانایی‌های «تهاجمی» خود را نیز افزایش دهد. به گفته او، باید فعالیت‌های منطقه‌ایی ایران در کشورهای دیگر رهگیری شود و ظرفیت‌های دفاعی این اسرائیل نیز تقویت شود.

در نشست بین‌‌دولتی که اخیرا در جنوب اسرائیل برگزار شد، «چگونگی مقابله با برنامه اتمی ایران» و «همکاری‌های منطقه‌ای» از محوری اصلی گفت‌وگوی وزرای خارجه اسرائیل، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و مصر بود.

بیشتر از جهان