ماجرای هولناک ابتلای اهالی روستای چنارمحمودی به ایدز

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: ۲6 نفر به ایدز مبتلا شده‌اند

جمعی از مردم روستای چنار محمود از توابع شهرستان لردگان مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری تجمع اعتراضی کردند. عکس از شبکه‌های اجتماعی

خبر کوتاه اما تکان دهنده بود. «ابتلای برخی از اهالی روستایی از توابع لردگان استان چهارمحال و بختیاری به ویروس اچ. آی. وی». بهت امکان وقوع چنین اتفاقی در حالی کامل شد که ویدئوهایی اعتراضی قربانیان این حادثه هولناک در فضای مجازی منتشر شد. نگاهی به اخبار داخل ایران درباره این اتفاق دور از باور مثل همیشه متفاوت بود. منابع آگاه در وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی این ماجرا را تایید می‌کنند اما طبق معمول همیشه مسئولان و وزیر محترم بهداشت این خبر را تکذیب می‌کند.

شاید اگر انتشار ویدئوی این اعتراض در فضای مجازی منتشر نمی‌شد خیلی از ما حتی یک بار هم اسم روستای «چنارمحمودی»، را نشنیده بودیم. روستایی دورافتاده از توابع بخش مرکزی شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری که بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن  ۱٬۳۲۹ نفر (۲۶۳خانوار) اعلام شده است.

خبرگزاری برنا جزو اولین منابع خبری بود که این اتفاق را تایید کرد. در خبر منتشر شده با تایید این ماجرا توسط یک منبع آگاه که اسم و مشخصات آن محفوظ خواهد ماند، گفته شده که اطلاعات تکمیلی پس از انجام تست ایدز از تمامی اهالی منطقه منتشر خواهد شد.

این منبع آگاه تاکید کرده است که ابتلای مردم این منطقه به این بیماری ارتباطی با انجام تست قند خون و وزارت بهداشت نداشته و یک موضوع قدیمی است که سر باز کرده است. آزمایشات انجام شده از افراد، نشان دهنده این است که حدود هشت سالی است که افراد به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 بعد از ساعتی از انتشار این خبر بود که دکتر گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خبر تکذیب ابتلای تعدادی از اهالی یک روستا را به علت استفاده از سرنگ آلوده تکذیب کرد. این مقام مسئول به خبرگزاری‌ها گفته است: «موضوع ابتلای جمع کثیری از اهالی یک روستا در چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV کذب و به دور از حقیقت است و معدودی از اهالی این روستا مبتلا به این عفونت هستند که راه‌های ابتلای آنها کاملا مشخص است و راه انتقال مبتلایان نیز به اطلاع آنها رسیده است. وزارت بهداشت به‌هیچ عنوان خود را مجاز نمی‌داند که در این مورد، اطلاعات شخصی بیماران را اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کند».

او از مردم و اصحاب رسانه خواسته تا وزارت بهداشت و کارمندان خادم آن را در نظام سلامت مورد حمایت خود قرار دهند و به شایعات در این زمینه توجهی نکنند.

اعداد و ارقام متفاوت مبتلایان

در حالی که اظهارنظر برای تایید یا تکذیب، تعداد مبتلایان درباره این خبر همچنان ادامه دارد، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ابتلای بیماران روستای «چنار محمودی» به اچ‌.آی. وی را در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا تایید کرد و گفت: ابتلا به ویروس از طریق حجامت یا تست دیابت صحت ندارد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفته است: ۲۶ نفر به ایدز مبتلا شده‌اند.

با این حال سید راشد جزایری، رئیس مرکز بهداشت و درمان استان چهارمحال و بختیاری مدعی شد که احتمال ابتلای حدود ده نفر به ویروس اچ. آی. وی وجود دارد. او گفت که موضوع در دست بررسی است.

آفتاب نیوز هم به گفته منابع آگاه اعلام کرد که جلسه‌ای به منظور بررسی بیشتر در این خصوص در فرمانداری لردگان با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی وشهری استان برپا شده است.

این منبع آگاه در توضیح این شرایط گفت که چگونه شهروندان لردگان از ابتلای به ایدز آگاه شده‌اند :«برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ ای وی ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود».

این فرد به بازداشت فردی که مسوول و مرتبط با این پرونده نگران کننده است هم اشاره کرد: «در حال حاضر رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح روز چهارشنبه ۱۰ مهر جلوی ساختمان مرکز بهداشت این روستا و فرمانداری لوردگان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند. مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند». 

یک بهیار بازداشت است

احمدرضا بهرامی «رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری»، با انتشار این خبر گفته است  امروز جلسه شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری در رابطه با این موضوع برگزار خواهد شد و آخرین اقدامات در این جلسه ارزیابی خواهد شد.

گویا رئیس شبکه بهداشت این روستا تنها فرد بازداشتی مرتبط با این پرونده نیست و بهیاری که از سرنگ اشتراکی برای بیماران استفاده کرده هم بازداشت شده است :«برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آن‌ها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد. در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده است و دستگاه قضایی با پیگری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است و سایر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء موضوع هستند.»

آمار مبتلایان ۶۶ هزار نفر در ایران است

در حالی که کمتر از دو ماه به روز جهانی ایدز باقی مانده است؛ انتشار این دست از خبرها ما را با واقعیتی تلخ در جامعه ایران روبه رو می‌کند. اتفاقی که امروز در این روستا رخ داده، انگشت اتهام را به سوی مسئولانی نشانه می‌گیرد که برای سلامت جامعه و مردمی که از محرومیت اقتصادی برخوردارند کاری نکرده است. طبق آخرین اخبار و به گفته دکتر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزرات بهداشت در ایران نزدیک به ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به ایدز شناسایی شده که پنجاه درصد آن مربوط به افراد ۲۱ تا ۲۵ سال است  که موارد شناسایی شده ۴۰ درصد آمار مبتلایان هستند و ۶۰ درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند. این در حالی است که الگوی چگونگی ابتلا به ایدز و درصد زنان مبتلا به این بیماری در ایران در سال‌های گذشته تغییر کرده، یا دست کم در آمار رسمی به شکلی متفاوت از گذشته منعکس می‌شود.

با این که تا چند سال قبل در ایران آمار دقیقی درباره شیوع ایدز وجود نداشت اما این رویکرد از ابتدای دولت یازدهم به شکل محسوسی تغییر کرده است. هر چند که در آمار و ارقامی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند هنوز هم ابهاماتی وجود دارد اما اطلاع رسانی همگانی و آموزش درباره نحوه ابتلای آن می‌تواند در کاهش بیماران نقش مهمی را داشته باشد.

این ماجرا زمانی به خود شکل جدی‌تری می‌گیرد که دبیر علمی کنگره بین‌المللی ایدز سال گذشته در سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز اعلام کرد که آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده شده است. این در حالی است که آخرین آمار ابتلا به ایدز در دنیا تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در جهان است. 

وی با اشاره به تغییر شیوه فراگیر شدن بیماری ایدز طی سال‌های اخیر گفت: «شیوع و ابتلا به بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است که این تغییر ناخواسته جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، به گونه‌ای که در حال حاضر عمده بیماران اخیرا مبتلا شده‌ در ایران از راه مقاربت جنسی دچار این بیماری شده‌اند».

بیشتر از