کمیسیون انتخابات: آرای بدون «بایومتریک» معتبر نیست

آرایی قابل اعتبار و شمارش است که در روز رای‌دهی بایومتریک شده باشد

WAKIL KOHSAR / AFP نماینده کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حال آزمایش دستگاه‌های بایومتریک

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که آرای بدون بایومتریک به هیچ‌وجه قابل شمارش نبوده و نزد کمیسیون انتخابات معتبر نیست و این آرا، در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هیچ نقشی نخواهد داشت.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید آرای بدون بایومتریک، نزد کمیسیون انتخابات، قابل شمارش نیست. به گفته خانم نورستانی: «تنها آرایی برای ما قابل اعتبار و شمارش است که در روز رای‌دهی بایومتریک شده باشد».

خانم نورستانی گفت:«طبق قانون و روش کار، من مکلف هستم که قانون را رعایت و از آن حمایت کنم و شمارش آرای همچنان بر اساس قانون به پیش می‌رود. آرایی که در روز انتخابات بایومتریک شده است نزد کمیسیون انتخابات، قابل شمارش است و من نمی‌توانم که آرای بدون بایومتریک را حساب کنم».

خانم نورستانی در حالی بر شمارش آرای بایومتریک شده تاکید دارد که روز دوشنبه ۹ مهر، آقای فضل هادی مسلم‌یار، رئیس مجلس «سنا» افغانستان در جلسه عمومی گفت:«از دوستانم شنیدم که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات آرای بدون بایومرتیک را شمارش نمی‌کند. ما آرای غیر بایوومتریک را برای «پدرش» حساب خواهیم کرد. او گفت، بروید از شهروندان افغانستان بپرسید که قضیه چیست؟ چه‌گونه می‌خواهید که حق مردم را بخورید».

گفته‌های تند آقای مسلم‌یار، با واکنش‌های جدی شمار زیادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مواجه شده است.

عبدالله عبدلله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفته‌های آقای مسلم‌یار را محکوم کرد گفت: «آقای مسلم‌یار، باید از بابت این گفته‌هایش از رئیس کمیسیون مستقل انتخابات معذرت بخواهد. آقای عبدالله، همچنین به مقامات قضایی افغانستان یادآوری کرده است تا چنین تهدید‌ها علیه اعضای کمیسون مستقل انتخابات را مورد بررسی و پیگیری قرار داده و با عاملین آن برخورد قانونی صورت گیرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فرامز تمنا، یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز در مورد گفته‌های رئیس مجلس سنا، از خود واکنش نشان داده و گفته است: «برخی از مقامات ارشد دولتی، بدون در نظر گرفتن جایگاه حقوقی خود، در مورد شمارش آرا و مسایل انتخابات مداخله و اظهار نظرهای بی‌مورد می‌کنند. آقای تمنا، هرگونه مداخله در کار کمیسیون‌های انتخاباتی را غیر قانونی می‌داند».

گلبدین حکمتیار، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز تاکید کرد: «در صورتی که کمیسیون انتخابات آرای غیر بایومتریک را حساب کند، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد، به گفته آقای حکمتیار، آرایی معتبر است که با «رویت عکس» و «اثر انگشت» تایید شده و در دستگاه‌های بایومتریک ثبت شده باشد و از کمیسیون خواست که آرای بایومتریک شده را از غیر بایومتریک جدا کند».

ننگیالی عمری، از کسانی است که پس از گرفتن عکس و اثر انگشت‌اش توانسته است به نامزد دلخوا‌هش رای دهد. او در مورد آرای غیر بایومتریک، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت:«به هیچ‌صورت آرای غیر بایومتریک نزد رای‌دهندگان و کمیسیون‌های انتخاباتی معتبر نیست. چون برای شفافیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، میلیون‌ها دلار برای خریداری تجهیزات بایومتریک هزینه شده است و اکنون چند فرد که صبح تا شام در کنج اطاق نشسته تقلب کردند و آرای بدون انگشت و تصویر را برای نامزدی خاص به صندوق ریخته‌اند می‌خواهند که این پروسه را مانند گذشته تخریب کنند. خواست من از سایر نامزدهای ریاست جمهوری و شهروندان مسئول این کشور این است که به هیچ زورگو و قلدری اجازه ندهند که انتخابات را به خواست خود به پیش ببرند».

رامین صالح، نیز که پس سپری نمودن مراحل قانونی این پروسه توانسته است رای دهد می‌گوید: «شرم‌شان باد که مردم با قیمت جان‌شان در روز انتخابات به مراکز رای‌دهی رفتند و با تحمل تهدیدات امنیتی و با گرفتن تصویر و اثر انگشت‌شان رای دادند، اما امروز چهار نفر قلدر و زورگو می‌خواهند با این گفته‌ها اراده پاک مردم را نابود کنند. امید است که این بار چنین نشود».

در همین‌حال، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه دولت روسیه برای افغانستان گفته است که هنوز شفافیت و عادلانه بودن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، معلوم نیست اما «مسکو» نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به رسمیت می‌شناسد.

کمیسیون مستقل انتخابات به نامزدها و شهروندان افغانستان اطمینان داده است که آرای بدون بایومتریک معتبر نبوده و شمارش نمی‌شود و نتایج نهایی انتخابات در ۲۷ آبان، اعلام خواهد شد.

بیشتر از