پیشنهاد علم الهدی به طالبان: از جمهوری اسلامی الگو بگیرید

حمایت جمهوری اسلامی از طالبان از همان ابتدا با انتقادات وسیع در میان افکار عمومی دو کشور مواجه شد

علم الهدی پیشنهاد می‌کند تا طالبان که خود با انجام اقدامات ارتجاعی در برابر مردم افغانستان ایستاده است، جمهوری اسلامی را الگو قرار دهد- عکس از آفتاب نیوز

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در مشهد، به حکومت طالبان در افغانستان پیشنهاد کرد تا با الگو گرفتن از عملکرد جمهوری اسلامی ایران، مشکلات خود را برطرف کنند.

به گزارش شفقنا، او در دیدار با جمعی از شهروندان افغانستان گفت: «تنها راه برون‌رفت افغانستان از بحران‌های کنونی به عنوان یک نسخه نجات‌بخش، تاسی به تجربه جمهوری اسلامی و اندیشه‌های امامین این انقلاب در پرتو وحدت ‎آفرینی است.»

امام‌جمعه مشهد در ادامه به حضور شهروندان افغان در میان نیروهای سپاه قدس اشاره کرد و گفت که لشکر فاطمیون «به‌عنوان نمونه بارز و کاملی از اتحاد مجاهدان افغانستانی، ثمرات و برکاتی داشته است که نتایج آن فراتر از ملت افغانستان و مردم ایران، در سطح امت اسلامی و محور مقاومت»، زمینه بروز و ظهور یافته است.

«لشکر فاطمیون» یک گروه شبه‌نظامی متشکل از شهروندان افغان است که زیرنظر نیروی قدس سپاه پاسداران و تحت عنوان «مدافعان حرم اهل بیت»، برای کمک به نیروهای بشار اسد به جبهه‌های جنگ در سوریه اعزام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد شیعیان افغانستان را با پرداخت پول و وعده تابعیت ایران، برای جنگ در عملیات برون‌مرزی خود استخدام کند. از این رو، سپاه قدس مسئولیت سازماندهی آن‌ها را بر عهده گرفته است.

پیش‌تر، حمید قریشی، رئیس پیشین سازمان بسیج ادارات و وزارتخانه‌های سپاه تهران بزرگ، در گفت‌وگو با «دفاع پرس»، وابسته به «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس»، گفته بود که با همکاری دستگاه‌های مسئول، پیش‌بینی‌شده است که به خانواده‌های «شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون» قطعه‌ زمین‌هایی در شهرستان ملارد اهدا شود.

به گفته قریشی، «به هر چهار خانواده شهدای لشکر فاطمیون یک قطعه زمین ۲۰۰ متری» تعلق می‌گیرد تا با مشارکت در آن زمین اهدایی که در شهرستان ملارد پیش‌بینی ‌شده است، یک ساختمان برای اسکان خود بسازند.

به گفته او، این طرح در سراسر کشور اجرا خواهد شد، اما برای شروع، خانواده‌های ساکن استان تهران مشمول آن خواهند بود.

این اقدام ایران با واکنش وسیعی در افکار عمومی مواجه شد و بسیاری از اتباع افغانستانی، اقدام جمهوری اسلامی ایران را سوء‌استفاده از وضعیت نابسامان افغانستان و فقر موجود در آن کشور دانستند.

با این حال، به نظر می‌رسد که حمایت حکومت ایران از طالبان باعث شده است تا همچنان ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و طالبان در افغانستان برقرار بماند، تا حدی که حالا احمد علم‌الهدی پیشنهاد می‌کند که طالبان، که خود با اقدامات ارتجاعی در برابر مردم افغانستان ایستاده است، نظام جمهوری اسلامی در ایران را الگو قرار دهد؛ پیشنهادی که برای مردم دو کشور تداعی کننده شباهت‌های دو حکومت است.