«نیروهای ماریوپل تا آخر مبارزه می‌کنند»

این شهر ویران‌‌شده که بندر اصلی منطقه دونباس است پس از هفت هفته محاصره در آستانه سقوط در برابر هجوم نیروهای روسیه است

اوکراین برای تشدید نبردی سنگین در شرق اوکراین، دونباس، و تهاجم گسترده روسیه در این بخش آماده شده است - ANATOLII STEPANOV / AFP

به گفته نخست‌وزیر اوکراین، قوای نظامی این کشور در بندر محاصره‌شده ماریوپول همچنان می‌جنگند و از تقاضای روسیه برای تسلیم سرپیچی خواهند کرد.

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: «قطعا تا آخر مبارزه خواهیم کرد تا در جنگ پیروز شویم.» او افزود: «شهر هنوز سقوط نکرده است.»

این شهر ویران‌‌شده که بندر اصلی منطقه دونباس است، پس از هفت هفته محاصره در آستانه سقوط در برابر نیروهای روسیه است.

با تصرف آن [ماریوپول]، بخش مهمی از قلمرویی که مناطق جدایی‌طلب شرقی اوکراین را به کریمه وصل می‌کند، در اختیار ارتش روسیه قرار می‌گیرد و نیروهای متجاوز ولادیمیر پوتین را پس از غرق شدن ناوگان دریایی پیشرفته او در دریای سیاه، تقویت خواهد کرد.

به دنبال ناتوانی در غلبه بر مقاومت اوکراینی‌ها در شمال، ارتش روسیه دوباره بر حملات زمینی به دونباس تمرکز کرده است و در عین‌ حال قصد دارد حملات از راه دور به جاهای دیگر از جمله کی‌یف، پایتخت، را نیز ترتیب دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه روسیه را به «تلاش عمدی در نابودی همه» در ماریوپول متهم کرد و گفت دولتش با مدافعان شهر در تماس است و هشدار داد مرگ این مدافعان به معنای پایان تمام مذاکرات صلح خواهد بود.

کارخانه فولاد آزوفستال (Azovstal،)، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های استخراج و ذوب فلزات اروپا با خطوط پیچ‌درپیچ ریلی و کوره‌های ذوب، آخرین سنگر مدافعان بی‌شمار این شهر شده است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که «باقی‌مانده» نیروهای اوکراین «هم‌اکنون در منطقه کارخانه متالوژی آزوفستال کاملا محاصره شده‌اند».

این وزارتخانه گفت: «تنها شانس برای جان به در بردنشان این است که سلاح‌ها را داوطلبانه زمین بگذارند و تسلیم شوند.»

آنان برای سربازان اوکراینی اولتیماتومی صادر کردند که تا ساعت ۱۳:۰۰ روز یکشنبه به وقت محلی تسلیم شوند وگرنه «نابود» خواهند شد.

اما حالا با گذشت این مهلت مقرر، پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپول، گفت که «از امروز به بعد، مدافعان شهر همچنان به دفاع خود ادامه خواهند داد».

شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، با بیان اینکه «حتی یک شهر بزرگ اوکراین هم سقوط نکرده است»، افزود: «تنها خرسون در تصرف نیروهای ارتش روسیه است و بقیه شهرها تحت کنترل اوکراین‌اند.»

او افزود: «همچنان در حال نبردیم و هم‌اکنون در منطقه دونباس در حال جنگیم. به هیچ وجه هم قصد تسلیم شدن نداریم.»

وزیر خارجه اوکراین در پیش‌بینی رویدادهای چند هفته آینده جنگ هشدار داد که روسیه تلاش خواهد کرد «کار ماریوپل را تمام کند».

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز ‌یکشنبه در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت که اخیرا هیچ تماسی در سطح وزارت خارجه بین روسیه و اوکراین وجود نداشته و اوضاع به گفته او «وخیم» اوکراین ممکن است در روند این مذاکرات به «وضعیت قرمز» برسد.

او افزود که پیش‌بینی می‌کند طی هفته‌های آینده، درگیری‌ها در شرق اوکراین تشدید شود.

کولبا گفت اوکراین برای «تشدید نبردی سنگین در شرق اوکراین، دونباس، و تهاجم گسترده روسیه در این بخش» آماده شده است.

او افزود که «تلاش‌های مذبوحانه نیروهای روسیه...را برای اینکه به هر قیمتی کار ماریوپل را تمام کنند» پیش‌بینی می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان