حمله زمینی و هوایی ترکیه به مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق

به گفته وزیر دفاع ترکیه، این عملیات با هدف «جلوگیری از حملات تروریستی» و «اطمینان از امنیت مرزی» صورت گرفته است

پس از حمله توپخانه و جت‌های جنگنده ترکیه به مواضع پ‌.ک‌.ک، کماندوها نیز وارد منطقه مرزی در کشور همسایه شده‌اند- Twitter/ @tcsavunma

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، از آغاز دور جدید حملات برون‌مرزی زمینی و هوایی نیروهای آن کشور به شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق خبر داد.

آکار در ویدیویی که وب‌سایت وزارت دفاع ترکیه بامداد دوشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، منتشر کرد، گفت واحدهای توپخانه و جت‌های جنگنده آن کشور، مواضعی متعلق‌به حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) را هدف قرار داده‌ و پس از آن، کماندوهای ترکیه‌ای نیز وارد منطقه مرزی در کشور همسایه شده‌اند. به گفته او، این نیروها برخی با هلیکوپتر به آن‌جا منتقل شده و برخی دیگر با پشتیبانی پهپادها و هلیکوپترها از طریق زمینی از مرز عبور کرده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که این عملیات با هدف «جلوگیری از حملات تروریستی» و «اطمینان از امنیت مرزی» صورت گرفته است و در آن، جت‌های جنگنده «با موفقیت» توانسته‌اند اردوگاه‌ها، پناهگاه‌ها، سنگرهای زیرزمینی، غارها، تونل‌ها، انبارهای مهمات و مقرهای متعلق‌به گروه پ.ک.ک را هدف قرار دهند. 

گروه پ.ک.ک در شمال عراق پایگاه‌هایی دارد و از این منطقه برای حملات خود به ترکیه استفاده می‌کند. ترکیه نیز در دهه‌های گذشته به‌طور مداوم عملیات‌های هوایی و زمینی متعددی را علیه پ‌.ک‌.ک انجام داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلوصی آکار گفت که حمله اخیر در مناطق متینا، زاپ و آواشین-باسیان شمال عراق متمرکز بوده است و افزود: «عملیات ما طبق برنامه با موفقیت ادامه دارد. اهدافی که برای مرحله اول تعیین شده بود، محقق شده است.»

وزیر دفاع ترکیه همچنین گفت: «ما مصممیم که ملت شریف خود را از بدبختی وحشتناکی که ۴۰ سال است کشور ما را گرفتار کرده، نجات دهیم. مبارزه ما تا نابودی آخرین تروریست ادامه خواهد داشت.»

 آکار همچنین گفت که هدف این حمله «تروریست ها» بوده‌اند و برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان و بناهای فرهنگی و مذهبی «حداکثر حساسیت» نشان داده شده است.

در مورد تعداد نیروها و جت‌های جنگنده به‌کار گرفته‌شده و همچنین تعداد کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان در این حمله، اطلاعاتی منتشر نشده است. 

گروه پ.ک.ک هنوز هیچ بیانیه‌ای درمورد این حمله منتشر نکرده است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا پ‌.ک‌.ک را به‌عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند. این گروه از سال ۱۹۸۴ شورش و مبارزه مسلحانه در منطقه کردنشین جنوب شرقی ترکیه را آغاز کرده و از آن زمان تاکنون، ده‌هاهزار نفر در جریان درگیری‌های مرتبط با این گروه مسلح، کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان