کمبود آموزگار در امریکا با استخدام مهاجران افغان در برخی شهر‌ها برطرف می‌شود

شماری از مهاجران جدید افغان آموزش‌های تخصصی در سطح عالی دارند

برخی پناهجویان افغان کار در عرصه تدریس را هیجان انگیز و خیلی خوب می‌دانند - TIMOTHY A. CLARY / AFP

کمبود آموزگار در مقطع پیش‌دبستانی در بیشتر شهر‌های امریکا دغدغه مراکز آموزشی این کشور است و به‌ویژه مراکز مراقبت از کودکان، از چندی پیش به این سو فعالیت گسترده‌ای در زمینه یافتن و استخدام آموزگاران برای این مقطع آموزشی آغاز کرده‌اند. اما اکنون یک مرکز پیش‌دبستانی در آتلانتا راه‌حل شگفت‌انگیزی برای حل این مشکل یافته است: استخدام مهاجران افغان در این مراکز.

سوزی ریدیک، مدیر «دایره رشد کودکان» در «مرکز مراقبت از کودکان فریزر»، می‌گوید: «این امر برای ما گونه‌ای مزیت و برد به شمار می‌آید. در‌های زیادی با این کار به روی ما باز شده است».

 مرکز فریزر هفت پناهجوی افغان را که از اوضاع جنگی در افغانستان گریخته‌اند و به امریکا پناهنده شده‌اند، استخدام کرده است. خانم ریدیک می‌گوید، این یک برنامه آزمایشی چهارماهه است که در آن پناهندگان به عنوان «کارورز» و با دریافت حقوق، استخدام می‌شوند. پس از دوره آزمایشی، در صورت موفقیت، برای این افراد گواهینامه مربی مراقبت از کودکان صادر می‌شود و واجد شرایط استخدام در مشاغل تمام‌وقت خواهند بود. 

هفت پناهجوی فوق‌الذکر افغان هم‌زمان با تدریس و مراقبت از کودکان، سه روز در هفته هم به آموختن زبان انگلیسی می‌پردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از مهاجران افغان کار در این عرصه را هیجان‌انگیز و خوب می‌دانند. فهیمه ایماق یکی از افرادی است که مرکز فریزر استخدام کرده است. او می‌گوید: «کار و تدریس به کودکان کیفیت خاصی دارد. ما کم‌کم با زبان کودکان آشنا شده‌ایم. آنان از ما می‌پرسند آیا شما از فرانسه آمده‌‌اید، و ما با لبخند پاسخ می‌دهیم نه، از فرانسه نیامده‌ایم، از افغانستان آمده‌ایم.» 

فهیمه ۳۳ ساله است و به‌تازگی وارد امریکا شده است. او می‌گوید، برای کسانی که فرزند تربیت کرده‌اند، کار با کودکان زیاد سخت و پیچیده نیست: «کودکان شخصیت‌های چندان متفاوتی ندارند، همه کودکان به هم شبیه‌اند.» 

سوزی ریدیک به طرز باورناپذیری خوشحال است. او می‌گوید: «معلمان جدید ما حتی فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند. نخست نمی‌دانستیم با چه وضعیتی روبه‌رو خواهیم شد و در واقع نمی‌دانستیم چه نتیجه‌ای در پیش خواهد بود. اما حالا امیدواریم که در پایان دوره آموزشی، این هفت نفر را در جایگاه همکار دائمی با خود داشته باشیم و آنان را در چارچوب تیم خود استخدام کنیم. 

اشتغال‌زایی برای مهاجران افغان در امریکا یکی از دغدغه‌های دولت این کشور و خود مهاجران است. جز شمار معدودی، بخش اغظم این پناهجویان با زبان انگلیسی یا معیار‌های تخصصی موجود در امریکا کاملا آشنا نیستند، و به همین دلیل جذب بازار کار ارزان می‌شوند. در امریکا دوره حمایت مالی از مهاجران و پناهجویان کوتاه‌تر از اروپا است. کسانی که پس از سقوط جمهوریت در اواسط اوت سال گذشته به امریکا آمده‌اند، می‌گویند دولت چند ماه محدود از مهاجران حمایت مالی می‌کند و پس از آن، خود مهاجران باید زمینه کار و اشتغال خود را فراهم کنند.

البته به‌تازگی نهاد‌ها و موسسه‌های زیادی  در امریکا ایجاد شده است که مسئولیت‌شان جست‌وجوی کار برای افغان‌های تازه‌مهاجر است. با این حال، چنانچه تجربه مراکز مراقبت از کودکان در آتلانتا موفقیت‌آمیز باشد، با توجه به کمبود آموزگار در آمریکا، دولت این کشور می‌تواند در مقاطع اولیه تحصیلی و پیش‌دبستانی، مهاجران دانش‌آموخته افغان را به‌کار گیرد.