روسیه تصاویری از خدمه رزم‌ناو غرق‌شده «مسکوا» منتشر کرد

روسیه مدعی است که همگی افسران و خدمه رزم‌ناو «مسکوا» پس از انفجار و آتش‌سوزی، تخلیه شده بودند و حالا در سواستوپل اقامت دارند

افسران و خدمه رزم‌ناو «مسکوا» که به ادعای روسیه پس از انفجار و آتش‌سوزی، همگی از این کشتی تخلیه شده بودند، برای نخستین‌بار پس از غرق شدن مسکوا در تصاویری از یک رژه نمایش داده شدند.

وزارت دفاع روسیه برای نخستین‌بار پس از غرق شدن رزم‌ناو «مسکوا» تصویری از خدمه این کشتی جنگی در قالب رژه‌ای در شهر بندری سواستوپل منتشر کرد. این تصاویر، ملوانان مسکوا را در حال دیدار با نیکولای یومنوف، فرمانده کل نیروی دریایی روسیه، نشان می‌دهد.

بی‌بی‌سی با انتشار این خبر عنوان کرد که در این تصویر، یومنوف و دو افسر دیگر در مقابل حدود ۱۰۰ ملوان که پیش روی آن‌ها ایستادند، نشان داده می‌شوند. با این حال مشخص نیست که این تصویر متعلق به چه زمانی است.

در انتهای این ویدیو، مصاحبه‌ای منتشر می‌شود که یومنوف در آن می‌گوید که این افسران و خدمه در پایگاه خود در سواستوپل اقامت دارند و به خدمتشان در نیروی دریایی ادامه خواهند داد. سواستوپل، شهری بندری واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه است.

طبق گفته مقام‌های نظامی روسیه، کشتی جنگی «مسکوا» ۵۱۰ خدمه داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که روسیه از زمان آتش‌سوزی و غرق شدن رزم‌ناو جنگی خود هیچ گزارشی از تلفات جانی این حادثه اعلام نکرده، رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که به اعتقاد واشینگتن حادثه «مسکوا» با تلفات جانی همراه بوده است. اوکراین نیز پیش از این اعلام کرده بود که آنتون کوپرین، ناخدای این کشتی کشته شده است.

انفجار و پس از آن غرق‌شدن رزم‌ناو مسکوا، ضربه بزرگی به نیروی دریایی روسیه توصیف شد و حتی توانایی‌های جنگی این کشور را مورد شک و تردید قرار داد.

رزم‌ناو مسکوا که مهم‌ترین کشتی جنگی در ناوگان دریای سیاه روسیه بود، ۲۵ فروردین پس از یک آتش‌سوزی که در اثر انفجار رخ داده بود به شدت آسیب دید و سپس آن غرق شد. فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در همان روز انفجار اعلام کرد که این رزم‌نام هدف موشک‌های ضدکشتی نیروهای اوکراینی قرار گرفته و آسیب دیده است. پس از آن وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکوا به دلیل آتش‌سوزی غرق شده است، نه حمله موشکی.

سی‌ان‌ان به نقل از کارل شوستر، از اعضای سابق نیروی دریایی ایالات متحده، نوشت غرق شدن «مسکوا» درحالی رخ داد که چندین سال قبل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده بود می‌خواهد توانایی‌ها و حرفه‌ای بودن نیروی دریایی این کشور را احیا کند. او به شکست‌های نیروی زمینی روسیه در جنگ با اوکراین هم اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد پوتین نتوانسته است به هیچ‌یک از وعده‌های خود برای نیروهای نظامی روسیه عمل کند.»

جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم به دنبال غرق شدن رزم‌نام روسیه در دریای سیاه به سی‌ان‌ان گفت که «مسکوا» بخش کلیدی تلاش‌های روسیه در اعمال تسلط دریایی در دریای سیاه بود و این حادثه بر توانایی‌های مسکو تاثیر خواهد گذاشت.

 

بیشتر از جهان