قطع شبکه‌های مخابراتی و حمله به جبهه مقاومت ملی در بغلان

طالبان در جریان تهاجم سال گذشته به پنجشیر نیز اینترنت را قطع کرده بود

طالبان برای حمله به جبهه مقاومت ملی در بغلان، از سایر استان‌ها نیروی کمک خواستند-Sharifullah Sangin/ فیسبوک

صدها نیروی طالبان، قبل از ظهر روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، به مواضع جبهه مقاومت ملی در شهرستان خوست ولایت بغلان در شمال افغانستان، حمله کردند. طالبان هم‌زمان با حمله به جبهه مقاومت ملی، فعالیت شبکه‌های مخابراتی را در شهرستان خوست متوقف کردند، تا از درز اطلاعات در مورد جنگ، جلوگیری کنند.

شریف‌الله سنگین، عضو جبهه مقاومت ملی و برادر بریالی سنگین، فرمانده نیروهای این جبهه در شهرستان خوست، به ایندیپندنت فارسی گفت فرماندهان طالبان از چند روز پیش، صدها نیروی خود را از استان‌های بدخشان و تخار به این شهرستان دعوت کردند تا در حمله بر مواضع جبهه مقاومت ملی، سهم داشته باشند. به گفته سنگین، پس از آنکه چند حمله و کمین نیروهای جبهه مقاومت ملی به طالبان تلفات وارد کرد، مقام‌های این گروه حمله گسترده‌ای را برای تضعیف جبهه مقاومت ملی طرح‌ریزی کردند.

شریف‌الله سنگین افزود: «هم‌زمان با حمله به مواضع جبهه مقاومت ملی، فعالیت شبکه‌های مخابراتی نیز در شهرستان خوست قطع شده است و تا عصر روز پنجشنبه، هیچ‌گونه دسترسی به آنچه در خوست می‌گذرد وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو جبهه مقاومت ملی افزود که قطع شدن فعالیت شبکه‌های مخابراتی باعث نگرانی مردم شده است، چون در ماه‌های اوت و سپتامبر سال گذشته، طالبان در جریان حمله به پنجشیر نیز فعالیت شبکه‌های مخابراتی را قطع کردند و به دور از چشم رسانه‌ها و ناظران، دست به کشتار مردم زدند.

طالبان در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر سال گذشته، با تهاجم گسترده به پنجشیر که فعالیت شبکه‌های مخابراتی‌اش نیز قطع بود، دست به کشتار مردم، اعدام صحرایی اعضای جبهه مقاومت ملی و نیروهای امنیتی دولت پیشین زدند. رسانه‌ها و سازمان دیده‌بان حقوق بشر شواهدی را که نشان می‌داد این کشتار صورت گرفته است، در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته افشا کردند.

سه‌شنبه گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضع حقوق بشر در جهان، اقدام طالبان به اعمال مقررات سختگیرانه بر اینترنت و رسانه‌ها را نقض حقوق بشر دانست. در این گزارش، از اقدام طالبان به قطع‌ کردن فعالیت شبکه‌های مخابراتی در جریان حمله به پنجشیر، به‌عنوان نمونه آشکاری از نقض حقوق ابتدایی مردم یاد شده است.

با این حال، آنچه در ماه‌های اوت و سپتامبر در پنجشیر گذشت، اکنون ممکن است در خوست تکرار شود. شریف‌الله سنگین با ابراز نگرانی از تکرار کشتار پنجشیر در خوست افزود که بازرسی خانه‌ها، بازداشت و شکنجه مردم برای ردیابی اعضای جبهه مقاومت ملی، از چند روز پیش آغاز شد و ممکن است در وضعیتی که مردم به اینترنت دسترسی ندارند، این آزار و اذیت‌ها گسترده‌تر شده باشد.

بیشتر از جهان