بازار گرم قاچاق اسلحه آمریکایی در مرزهای پاکستان و افغانستان

تسلیحات آمریکایی، با کامیون‌های باری میوه و سبزیجات، از افغانستان به پاکستان قاچاق می‌شوند

طالبان علاوه بر بدست گرفتن قدرت سیاسی، امکانات نظامی را نیز در افغانستان تصاحب کردند    - عکس: PETER PARKS / AFP

 

 

 

در حالی که طالبان هر از گاهی ادعا می‌کنند افرادی را به جرم قاچاق اسلحه بازداشت کرده اند، خبرگزاری بین‌المللی آسیا (ANI)، روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، (۱۴ آوریل)، از بازار وسیع قاچاق اسلحه در مرز میان پاکستان و افغانستان خبر داد.

این رسانه هندی، به نقل از انستیتو بین‌المللی حقوق و امنیت مستقر در کانادا، نوشت دلالان اسلحه، مقدار عظیمی از اسلحه، تجهیزات و امکانات نظامی را در مرزهای میان پاکستان و افغانستان، به گونه علنی به فروش می‌رسانند و این سلاح‌ها، معمولا از نزد جنگجویان پاکستانی در مرز میان هند و پاکستان، سر در می آورد.

پیش از این طالبان، همواره قاچاق اسلحه از افغانستان به پاکستان را تکذیب کرده و مدعی شده‌اند اجازه استفاده از سلاح‌های موجود در افغانستان را برای استفاده در اقدامات تروریستی نمی‌دهند.

اما انستیتو بین‌المللی حقوق و امنیت گفت: «بازار تسلیحات در مرزهای افغانستان و پاکستان، در حال رونق است و سلاح هایی که به پاکستان قاچاق می‌شوند، در نهایت در درگیری‌های فرامرزی علیه هند مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

این نهاد تحقیقاتی، همچنان هشدار داد اگر پاکستان اقدامی برای جلوگیری از خرید و فروش اسلحه غیرقانونی در مرزهایش، نکند، بهای هنگفتی را خواهد پرداخت، زیرا هنگامی که گروه‌های تروریستی و جدایی طلبان مستقر در دو طرف مرز، به این مقیاس بزرگ به اسلحه و تجهیزات جنگی دست یابند، دردسر بزرگی برای امنیت داخلی پاکستان ایجاد خواهد کرد.

با خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی و ناتو از افغانستان در آخر ماه اوت ۲۰۲۱، هرچند نیروهای خارجی بخشی از تسلیحات شان را با خود بردند و بخشی دیگری را نیز تخریب کردند، اما هنوز مقدار قابل ملاحظه‌ای تجهیزات نظامی و اسلحه در پایگاه‌های نظامی آنها باقی ماند. علاوه بر آن با سقوط کشور به دست طالبان، پایگاه‌ها و ذخیرگاه‌های اسلحه و تجهیزات نظامی نیروهای امنیتی افغانستان، نیز به دست طالبان افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند طالبان، بارها خبر قاچاق اسلحه و تجهیزات نظامی به بیرون از کشور را تکذیب کردند و مدعی شدند برنامه جدی برای کنترل قاچاق تسلیحات نظامی دارند، اما خبرگزاری (ANI) گزارش داد تسلیحات و لوازم جانبی نظامی ساخت ایالات متحده به طور آشکار در مغازه‌های مرزی، توسط دلالان اسلحه افغان معامله می شود.

این رسانه مدعی شد قاچاقچیان سلاح‌ها را از پایگاه‌های متروکه ارتش افغانستان جمع‌آوری می‌کنند و یا از نزد سربازان دولت پیشین افغانستان و جنگجویان طالبان تهیه می‌کنند و در بازارهای موجود در مناطق قبایلی در مرز میان افغانستان و پاکستان به فروش می‌رسانند.

به گزارش (ANI)، این سلاح‌های قاچاقی، روزمره در کامیون‌های باری حامل سبزیجات و میوه، از مرزهای تورخم (خیبر پختونخوا)، چمن (بلوچستان)، غلام خان (وزیرستان شمالی) و گذرگاه نوا (باجور) به پاکستان منتقل می‌شوند.

پاکستان ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که عمدتاً گذرگاه‌هایی دارد. این مسیر از سال‌ها پیش به این سو، به عنوان یک کریدور ترانزیت برای قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه، عمل کرده است.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، چهل درصد مواد مخدر افغانستان قبل از رسیدن به بازارهای بین المللی از پاکستان عبور می کند.

گذشته از این، در نوزدهم فوریه، ژنرال آجی چاندپوریا یک مقام ارشد نظامی هندی، که مسئولیت تشکیلات خط کنترل مرزی کشمیر (LoC) را دارد، نیز به روزنامه "پرینت" گفت سلاح‌هایی با فناوری پیشرفته و ابزارهای دید در شب که پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی‌ مانده‌اند، اکنون سر از کشمیر تحت تسلط پاکستان درآورده‌اند.

او مدعی شد سلاح‌های قاچاق شده از افغانستان، در مرزهای پاکستان به فروش می‌رسند و در اختیار جنگجویان پاکستانی در کشمیر قرار می‌گیرند.

بیشتر از جهان