شاهزاده‌ خانم سابق ژاپن، کارآموز کنونی موزه متروپولیتن نیویورک

استخدام این شاهزاده‌ خانم سابق ژاپنی بدون حقوق و داوطلبانه بوده است

شاهزاده‌ خانم ماکو که حالا با نام ماکو کومورو شناخته می‌شود، بعد از ترک خانواده سلطنتی ژاپن با همسرش در نیویورک زندگی می‌کند و اکنون برای خودش شغلی دست و پا کرده است. 

زنی که قبلا شاهزاده امپراتوری ژاپن بود و در قصر زندگی می‌کرد، اکنون با نام‌خانوادگی شوهرش، کومورو، نامیده می‌شود و به حیطه کارآموزی پا گذاشته است: کاری که هر فرد عادی دیگری انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش «دِ کات» (The Cut)، این زن ۳۰ ساله جسور به‌عنوان کارآموز در موزه متروپولیتن هنر در منهتن نیویورک استخدام شده است؛ موزه‌ای قدیمی و بزرگ که در سال ۱۸۷۲ افتتاح شد و در بخش بزرگی از آن، به تاریخ ایران باستان و ایران پس از اسلام هم پرداخته شده است؛ همان جایی که موسسه طراحی لباس آن هر سال میزبان مراسم باشکوه مت‌گالا برای طراحان و علاقه‌مندان دنیای مد است.

باید یادآور شویم که استخدام این شاهزاده‌ خانم سابق ژاپنی بدون حقوق است و او به‌طور داوطلبانه در آماده‌سازی نمایشگاهی مربوط به یک راهب قرن سیزدهمی، به موزه متروپولیتن هنر نیویورک کمک می‌کند. بدون شک، تجربیات، مدارک و تحصیلات او در حوزه هنر و میراث فرهنگی در دانشگاه بین‌المللی مسیحی در توکیو ژاپن و همچنین موزه‌داری هنری در دانشگاه لستر انگلستان به کارش آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماکو کومورو از زمان ازدواجش با وکیل کومورو در نوامبر ۲۰۲۱، در نیویورک زندگی می‌کند. نامزدی آن‌ها دو سال طول کشید و این ازدواج چندین بار به تعویق افتاد. هم به‌ دلیل مردم و شایعاتی که بین آن‌ها پخش می‌شد، هم اینکه پای مادر داماد با بدهی سنگینش در میان بود و این رسوایی همه‌چیز را پیچیده‌تر می‌کرد و هم اینکه این وکیل ژاپنی موهای خود را دم‌اسبی می‌بست؛ چیزی که به نارضایتی مردم از ازدواج شاهزاده خانم با او دامن می‌زد و او را فردی بی‌لیاقت و فرصت‌طلب نشان می‌داد که حتی از جنبه ظاهری هم متناسب با خانواده کاخ‌نشین ژاپنی رفتار نمی‌کند.

این زوج برای مراسم عروسی خود از هرگونه تشریفات و آداب‌ورسوم سنتی خودداری کردند و حتی کمک ۱۵۲.۵ میلیون ینی دولت ژاپن را نپذیرفتند. کمکی معادل بیش از یک میلیون دلار که معمولا به دخترانی که با ازدواج با فردی عادی، کاخ سلطنتی را ترک می‌کنند، داده می‌شود.

پیش از این، شاهزاده‌ خانم سایاکو، عمه ماکو، این مسیر را طی کرده بود. او با ازدواج با فردی عادی از القاب سلطنتی و زندگی در کاخ و رفاهی که به‌همراه داشت، چشم‌ پوشید. سایاکو در سال ۲۰۰۵ با کورودا یوشیکی ازدواج کرد. او ابتدا خانه‌دار بود و سپس در سال ۲۰۱۲، به مقام کاهن اعظم معبد ایزه (Ise) منصوب شد.

بر اساس قوانین کهنه امپراتوری ژاپن، زنان هرگز وارث تاج‌وتخت نمی‌شوند و در صورت ازدواج با فردی که عضو خانواده سلطنتی نباشد، مجبورند کاخ را ترک کنند و القاب و مقام‌های سلطنتی خود را هم از دست‌ می‌دهند. سال‌ها است بحث‌های فراوانی درباره این قانون مطرح شده، اما همچنان تغییری در آن ایجاد نشده است.

بیشتر از زندگی